Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1258 ggr
SuperLimm
0

Funderar lite på äppelsnäckor...

hej! Har några frågor jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med!

För ungefär 3 veckor sedan startade jag upp ett 125 liters juwel akvarium. Har just nu 2 svärdbärare och 5 pansarmalar. Ska skaffa typ 2 svärdbärare till (honor), eventuellt i helgen som kommer. Tänkte först skaffa något stimm med algätande fiskar men äppelsnäckor är ju så fina!

1: Skulle det funka att ha äppelsnäckor med dom fiskarna eller skulle snäckorna bli uppätna av någon av dom?

2: Klättrar dom ut ur akvariet ofta? Har läst några trådar här med snäckor som varit på rymmen. På basidan av akvariet så är det två ganska stora hål för sladdar och där skulle dom lätt kunna gå ut isåfall. Bör jag täcka hålen med plast eller något?

3: Måste man ha någon kalksten av nått slag i akvariet om man har snäckor? Jag har inte en aning om hur vattnet är här i stan där jag bor.

4: Om snäckor inte funkar så antar jag att räkor inte heller fungerar. Kan ni isåfall ge tips på någon stimfisk som käkar alger och städar bra men som låter eventuella yngel vara?

Det var nog de frågor jag kommer på just nu. Säg gärna till om det är något annat jag inte alls tänkt på! 

Mvh Linn

Mvh Linn

stosse
0

1 går fint

2 finns en risk att de kan krypa ur :)

3 det kan vara bra, kolla annars kommunens hemsida där brukar de stå om vattnets hårdhet….annars finns medel för att höja ph

4 räkna inte med att de är effektiva på alger:) de äter mest matrester tycker jag…

[hejhejnaffy]
0

#1 svar 4 tycker inte jag sytämmer riktigt. Om man inte övermatar fiskarna och snäckorna kommer dem att äta massor med alger. :)

stosse
0

ja alltså de äter alger men tycker inte de äter direkt effektivt….vet folk som har äppelsnäckor som äter alger och så de som inte rör alger :P

[dynamitella]
0

Jag kan intyga att inga av mina 300+ äpplen genom åren rört algerna nämnvärt :) Det är nog bättre med posthorn och små ancistrusar då. Eller siamesiska algätare (som är sjukt flitiga).

Rekommenderar annars Amanoräkor. De äter de flesta sorters alger och klarar i regel av lite större fiskar, då de själv blir ca 5 cm stora. Tyvärr förökar de inte sig i sötvatten.

Och jag har alltid haft alla kar utan täckglas. Jag har hittat tre äpplen utanför. En gång på väggen, en gång på skrivbordet och en gång på golvet :)

Däremot kan man sätta en tråd på kanten så att de vänder när de "får den i ansiktet" så att säga. Jag kan länka en tutorial om du så önskar.

[Geekinblack]
0

Tror nog visst dom kan krypa ur om hålen är tillräkligt stora. Tvivlar på att min äppelsnäcka smög ut när jag gjorde vattenbyte för det gick så jäkla snabbt, och jag minns inte om äpplet var i karet innan jag bytte. Har ett hål för sladdar iaf som mkt väl kan ha varit en utgång för jag hittade en döing på golvet idag som varit borta i typ en vecka :/

SuperLimm
0

Tack för era svar!

Jag har svart sand i akvariet och endel svarta stenar så jag skulle vilja ha något med mycket färg. Äppelsnäckor är ju väldigt färgglada så därför tänkte jag att det kunde bli fint. Så nått med fina färger som äter alger får ni gärna tipsa om, om äppelsnäckor inte passar :)

Länka gärna en tutorial :)

Mvh Linn

[hejhejnaffy]
0

#6 som dani sa, posthornssnäckor kanske funkar betträ om du vill ha en mer efektiv städare. Dem finns ju i massa fina förger bla. rosa, orange, blå, leopard osv :) Ingen av mina 20 tal posthorn har krypit ut, inte ens när jag inte haft täckglas. Ancistrus finns i albina kch gul/guld också, och kuhliiålar fast dem käkar inte jätte mycket alger. Tycker att äppelsnäckor ändå skulle passa i ditt kar, so go for it :)

SuperLimm
0

jo jag tar nog och kör på äppelsnäckor. Dom blir ju lite större och det är nog enklare att se till så dom inte tar över hela akvariet :)

Mvh Linn

Sleggyman
0

Du kan alltid köra på båda sorterna som jag gör ;) Jag tycker inte att postisarna har ökat direkt vansinnigt i antal.

jag fick hem 15st av Dynamitella för två månaders sedan jag har bara sett 10st bebisar än så länge.

Att lägga till så har jag mycket alger att äta för dom. Algerna minskat drastiskt sedan dom kom.

SuperLimm
0

kan man ha båda storterna? Jag läste någonstans att man inte skulle ha posthorn tillsammans med äpplen för postisarna kunde krypa under skalet på äpplena.. vet inte om det stämmer dock.

Mvh Linn

Sleggyman
0

Jag ha då inte sett nåra problem med dom jag har äpplen i olika storlekar även posthorn i olika storlekar. Snarare att postisarna får hålla undan nä mina stora äpplen dundrar fram i akvariet, puttar ner dom från glaset eller trycker undan dom när man ger broccoli eller bara rent av ställer sig på dom och trycker ner dom i sanden :)

**Malin**
0

Äppelsnäckor är heelt galet vackra varelser =))))

mvh malin

snäckor räkor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

SuperLimm
1

hahaha härligt! :D

Malin du har PM! :)

Mvh Linn