Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1042 ggr
[Geekinblack]
0

Jäkla platys...

Idag fick jag ta bort ännu en platy med någe svampliknande symtom. Alltså vaf*n… dom senaste typ 4 månaderna har det varit värdelöst att hålla mina platys! Ingen annan fisk blir sjuk eller dör eller gör något skumt. Bara mina platys!

Funderade lite idag och väldigt ofta när jag kollar i platy karet på djuraffären så finns där någon smittad fisk som dom låter gå kvar utan medicinering å jag brukar säga till men dom rycker på axlarna för dom medicinerar bara när det är riktigt illa.

Köper bara fiskar när alla ser okey ut men alla lixom dör eller måste avlivas bara några veckor efter inköp, medan resterande mollys, svärdbärare, Ancistrus, skalarer och sorgmantlar mår hur bra som helst!

Nu skrev jag av mig lite… är så trött på att avliva mina små gullegrisar!!

ivanhoe81
0

jag brukar hitta en och annan platy död i mitt akvarium med, men ändå så minskar inte antalet för jag brukar hitta små yngel med hela tiden, i början dog stort sett halva min stam som jag fick av en men sedan kan jag se någon död platy varannan vecka som max

[Geekinblack]
0

Mina yngel blir uppätna av skalarerna :P just nu försöker jag att ha bara blå platy, men det går ju inte så jättebra. Hoppas att kommande generationer är starkare för jag har lyckats få en kull på en blå hona och dom bebisarna går för sig själva i 63 liters just nu. Om om blir stora och friska så kanske dom kan få lite bebisar. Ett yngel har dock klarat sig trots skalarerna i stora karet och det ynglet simmar med alla stora just nu så jag antar att han är en riktig kämpe :)

HilmaN
0

Förök leta efter svenskodlade eller åtminstone fiskar från Europa. Asienodlade brukar vara så känsliga och sönderavlade :/

[hejhejnaffy]
0

Prova köp dem från en annan djuraffär, kanske till och med en privat person :) Man ska ju aldrig köpa fiskar från kar där det ligger döda eller sjuka fiskar i. Ja lycka till med dem små liven i alla fall.

[Geekinblack]
0

Finns bara en djuraffär här i närheten :/ och jag vet inte så många som har platy i Dalarna. Har jag tur så kanske mina platys bebisar blir starkare iallfall :)

[hejhejnaffy]
0

#5. Jaha okej vad synd :(