Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2265 ggr
[Geekinblack]
0

Mina räkor kom idag! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu kom dom äntligen och denna gång var det fullt ös på dom små liven i påsen så inga lik på posten denna gång :D

Skulle bara ha blue pearl först men eftersom min sand är så ljus så tänkte jag att dom kanske inte syns då och jag planerar inte att odla och sälja så varför inte ta några röda också? ;) blev några körsbär också hehe. Fula avkommor bekommer mig ej!

Men jäklar vad söta dom är! Och jag tror bestämt att en av dom röda bär rom, eller har jag fel? :S lägger in några bilder!

Blå räka :)

[Geekinblack]
0

Röd räka ^^

[Geekinblack]
0

Röd räka under sitt slott :)

[Geekinblack]
0

Blå och röd räka på filtret. Det är denna röda som ser ut att ha rom :)

[Geekinblack]
0

En massa gula bollar är det iallafall :P

[Geekinblack]
0

Räkan med gula bollar på filtret. Är det rom måntro? Hon gjorde något skumt med bollarna förut! Typ, "fladdrade" bollarna xD eller iaf, rörde om dom typ… kan inte förklara men alla bollar där bak rörde på sig :P

[Geekinblack]
0

Och såhär bor dom just nu. Jag tänkte att eftersom jag redan har två akvarium som jag inreder så naturligt som möjligt så kan väl det tredje vara lite "kul" :P

Två slott har dom fått iallafall, ett blått och ett rött till varsitt lag ;) hehehe…  det blå är iallafall bra om dom vill gömma sig för där inne är det mörkt och mysigt. Inte så stor växtlighet men dom har både javaormbunkar och javamossa och jag lär nog slänga in mer växter senare också.

ivanhoe81
0

det är rom som de bollarna är

[dynamitella]
0

ÅH nej! De är ju sjuka.

När jag kommer hem förklarar jag hur du botar det. Prickarna de har på sidorna av huvudet är vorticella. Det är samma bakterie jag hade förut.

[Geekinblack]
0

Misstänkte det! :D vad skoj! Men kan man se när hon ska släppa den eller hur dom nu gör?

ivanhoe81
0

#8 jag måste vara blind men så har ju inte jag sett hur de prickarna ser ut som du har gjort

#9 jag kan inte svara på den frågan tyvärr

[Geekinblack]
0

#8 Är dom? :O inte sett några prickar :( hm okej skynda dig och skriv! xD

[dynamitella]
0

Jag förstår inte hur någon kan missa det!
På bilderna i inlägg 0,2 och 3 visar tydligt sjukdomen.

Jag återkommer ikväll eller imorgon. Då räkorna inte dör av detta så kanske det inte är någon fara. Jag hade två sjukdomar på samma gång som tog livet av räkorna.

Saltbad hjälper i alla fall!

Om jag vore du så hade jag satt alla räkor med prickar på huvudsköldarna i karantän tills vidare och mailat säljaren.

[Geekinblack]
0

Jag ser ju inte dessa symtom :/ första räkorna jag någonsin ser irl över huvud taget :P kan man inte salta själva karet?

ivanhoe81
0

#12 jag ser inga syntom men som sagt jag är blind även om jag har förstorat bilderna genom att öppna dem i nytt fönster

[Geekinblack]
0

hmm…nej inte jag heller :/ kollade nyss supermycket på dom i karet men jag ser absolut inga prickar alls. Då får jag ju lov att salta alla eftersom jag inte ser symtom på nån :( damnit…

[dynamitella]
1

Ni ser väl vad jag menar? Jag har dragit ner och upp exponeringen lite för att förtydliga.

[dynamitella]
1

Ni ser väl vad jag menar? Jag har dragit ner och upp exponeringen lite för att förtydliga.

[Geekinblack]
0

Jahaaa ja om det där är sån där vorticella så bör väl du om någon veta det… läste lite om det, verkar som att jag får fiska upp allihopa å saltbada dom :/

[dynamitella]
0

Jag är inte alls säker på att det är vorticella egentligen. Det är vad jag fick berättat när mina blev smittade bara.

Men en parasit eller sjukdom är det, och det är väldigt smittosamt. Ungarna föds med det om föräldrarna har det också.

Du kan göra såhär på en gång faktiskt :) Ta upp en räka som du ser är riktigt prickig, och släpp ner i ett glas med upplöst (joddfritt) salt och akvarievatten. Ett kryddmått till ett stort glas vatten är nog lagom. Jag använde 3 matskedar till en kaffekanna när jag behandlade mina.

Om något hoppar ur räkan (små, små, små iglar) så har du samma sjukdom som jag satt med. Och då är prickarna antagligen ägg ifrån iglarna (det är teori nummer två som diskuterades när det gälle mina räkor).

Prickarna kommer inte försvinna förens räkan ömsar nästa gång. De sitter fast i skalet. Se till att få upp så många skal du kan från akvariet om du ser några. Förbipasserande räkor käkar gärna upp skalet och får därmed på sig parasiten.

Det är i alla fall "vanligt" och förekommer utan att någonsin märker det. Här är ett exempel. http://www.redbee.se/content.php/20-Blue-Pearl

Janne Johansson, räk-gurun i sverige, har inte märkt det själv. Så jag kan kanske ha fel. Mina dog i alla fall som flugor innan jag fick rätt på det.

GuUuLd
0

Hmm, tycker nog nästan de ser mer ut som Scutariella
http://www.crustahunter.com/de/node/552

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[dynamitella]
0

Du har helt rätt där. "vi" löste aldrig mysteriet om det bara var Scutariella hos mig eller Vorticella också.

Jag hade det på tungan när jag skrev, men kom av mig mitt i allt :)

Äckliga parasiter är de oavsett vilket. Scutariella dör i alla fall "på en gång" av salt. Axilur hjälpte inte så bra för mig.

GuUuLd
0

Mina Blue Pearl har också detta vilket jag inte upptäckt själv, utan den var en på en utländsk sida som talade om det när jag la upp bilder där. Mina lever, förökar sig och mår bra tros detta vilket jag läst att fler upplevt och därför inte behandlat dem heller.

Ska se om jag kan hitta nån bild på nån av mina.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

GuUuLd
0

Är inte så mycket på den, men man ser det tydligt iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Vad roligt :)

Då kanske inte ts. behöver behandla? Eftersom det funkar för dig.

Jag hade visserligen iglar som hoppade runt i ansiktet på räkorna och absolut kryllade över de döda räkorna. Också smittade det alla mina andra räkor (200 räkor rakt i soptunnan).

Så det kanske rör sig om lite olika saker här.

abbas
0

nice info

[Geekinblack]
2

Haha vafan, vad pinsamt att någon påpekar räkornas sjukdom på en bild som man använder i "utbildningssyfte" xD Dynamitella jag är imponerad! Att dina ögon kan fånga något så litet på mina suddiga skitkort och den där bilden på länken har jag sett förut men liksom många andra inte sett något konstigt :P men du ser det iaf, du kanske skulle bli veterinär och inrikta dig på räkvård? ;)

hehe aja, jag vet ju inte vilket mina små har råkat ut för av det ni säger, så jag tänker nog fiska upp dom, bada dom och kolla noga. Ser jag något så får det bli nästa steg. Ett bad till senare kanske? Ska hålla utkik efter ömsat skinn också. Bäst att vara på säkra sidan lixom :)

abbas
4

dynamitella är N" 1 i sajten för mig . hon kan mycket ju, hon är bra lärareFlörtKyss

MimmiH
2

Tack Dynamitella - mycket lärorikt. Bra att veta när man ska köpa räkor :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se