Istället för svärdplanta?
Hej!
Jag har idag tre stycken svärdplantor som inte vill växa och må bra. Bladen blir färglösa och ser allmänt slitna ut. Har prövat att göda, utan resultat. Inga andra växter i akvariet verkar må dåligt.
Har kollat runt lite på olika forum och det verkar vara mina antrius malar som äter upp dem? Har ni några tipps på liknande växter, gärna lite större?
Mvh
Vi hade samma problem. Vi köpte in växter med tjocka stabila blad och nu är det inga problem. Så leta efter en växt med kraftiga blad. Tyvärr vet jag inte vad plantan heter, men jag TROR att det är anibus (stavfel, namnfel?)

Anubias
Mvh Ellenfyrkant
Har läst mej till att om malarna har för lite mat kan dom ge sej på växterna. Men dom kanske får tillräckligt? :)
Roligt att ni kommer med just det förslaget jag kollade runt lite mer efter jag skrev i tråden och såg en fin växt, det var Anubias :) Men det verkar finnas en uppsjö av olika Anubia sorter. Har ni planterat ner dom i sanden (botten)? Vilken sort hade ni som blev stor?
Ja det kanske är så?! Mina malar är bara småttingar än så länge så jag vet inte hur mycket man ska mata? Vill ju inte ösa på med mat direkt. Ger fiskarna mat så en liten del av maten hinner lägga sig på botten, fiskarna och malarna tar upp det ganska fort. Sen innan natten så brukar jag lägga i två waffers. Jag har fem malar och ett gäng äppelsniglar. Hur gör ni?
Mvh
Jag har två Ancistrus som får varsinn "algvåffla" när lampan släckts :) Du ska nog vara försiktig med maten som du låter ramla ner på botten, om det blir mat kvar på botten som du inte ser så kan det bli nitrit problem :/
Ja helt rätt så ska man ta det lugnt med mat som lägger sig på botten. Jag matar iframkant på akvariet så jag ser rätt så bra, maten som ramlar ner, och på morgonen så är det rent och fint :) Men visst kan det vara kvar utan att man ser . Men jag brukar kolla vattenvärdena och det har hitills inte vart någon fara med nitriten. Men jag kanske ska peta i någon extra "algvåffla".
#6 okey :) ja om du håller koll på nitrit osv så är det ju bra :) men någon extra tablett hade nog inte skadat eftersom dom kanske inte får plats samtidigt på två stycken och någon riskerar att bli utan mat ;)
Ja precis! Förut så bröt jag sönder tabletterna så det fördelades ut mer men då var det mera fiskar som var där och snodde lite mat ;) Har hört att det vanligaste är att man övergöder fiskar och annat liv i sitt akvarie så jag tycker det är lite svårt att veta. Jag har väldigt mycket ungdjur i akvariet, då det är ganska nystartat. Men man vill se att dem växer och mår bra med 
Jag har två malar och jag lägger i två "tabletter" till natten, dock inte varje kväll ett par kvällar i veckan låter jag bli, så dom hinner äta upp allt som finns ^^ men prova lägga i fler tabletter och se om växterna tar sej :)