Konstigt från uppslaget
UPPSLAGET trillade ner i brevlådan idag. Alltså ett reklamblad som kommer lite då och då med en framsida och en baksida. Såg en text som gjorde mig fundersam och nu ska jag citera hela texten. dagens blad hete:
*sällskapliga djur Nr 59*
Skapa en vattenvärld.
ett akvarium är rogivande och vackert att titta på. Här är några tips på hur du skapar en vattenoas i ditt hem.
1. Välj en lugn plats och välj ut en stadig bänk. Se till att ha en frigolitskiva mellan bänk och akvarium.
2. Köp ett akvariepaket, men vänta med fiskarna. Låt ett inrett och uppfyllt akvarium stå i minst en dag innan du släpper i fiskarna.
3. Tvätta sten, rötter och grus. Även växter ska sköljas av.
4. Placera pumpen i ena hörnet med utblås mot akvariets mitt. I andra hörnet placerar du en doppvärmare (termostat) och ställer in den på ca 27 grader.
5. Låt fantasin flöda då du inreder akvariet, men tänk på att det oftast blir snyggast om du håller dig till en sorts sten och rot.
Tillbehör:
Pump, värmare, termometer, grus ca 10 procent av akvariets volym. Stenar, rötter, och dekorationer, växter samt belysninng.
Sen står det inget mer :S förutom en bild på en röd/vit fisk som ser ut att vara en Guldfisk.
Okej, trevligt att dom vill hjälpa folk att fixa en fin "dekoration" men att bara skriva "gör så här" och inte alls nämna något om att vissa fiskar tex vill ha svalare och andra varmare eller att fiskar kräver olika storlekar på akvariumet, det gör ju att folk kanske får idéer, glömmer att kolla upp saker och sen bara kör på denna "mall" :/
Jag brukar inte klaga eller fiska efter bråkiga diskussioner, men jag blev bara lite bekymrad att man får lägga ut en text hur som helst och inte ta med särskilt mycket fakta i texten. Det ser ju ut som att detta är allt som krävs! Lätt som en plätt! Funderar på att maila dom och förklara att jag blev orolig att folk ska börja köpa fiskar hej vilt och gå efter detta men kan man göra det? xD
Brukar aldrig läsa Uppslaget, men kunde inte låta bli när du skrev så här :) Gillade inte heller vad jag läste.
Källan är angiven till soderzoo.se och där kan man få lite mer info. Men det borde framgå tydligt att de bara tagit valda delar av deras informationsblad. Fel tycker jag, men jag vet inte om man får göra så eller inte, de har ju angivit källan….
Jag såg också det fast jag aldrig läser det annars, råkade se när jag tog in posten bara. Blev väldigt irriterad av det, när de skriver sådär och lägger in en bild på en Guldfisk så tror man ju lätt att skötseln gäller för just Guldfisk, och folk fattar ju inte själva att olika fiskar ska skötas olika..
Nu måste jag bara skriva off topic men Kamillah jag verkligen älskar din signatur! 
Men jag tycker att det var lite konstigt lixom :/ om dom vill få folk att skaffa akvarium så kan dom ju iallafall skriva "mer info om hur du startar ett akvarium bör läsas och kan läsas här ->" och källan :P så att inte folk skaffar Guldfisk till ett startakvarium och har 27 grader :P men frigoliten då? Ska man ha det trots att man har ram på akvariumet?
#3 hehe, citat från filmen "Love and other drugs", riktigt bra film!
Lite luddig text….men det är ju reklam så omöjligt att få in all info.
#4 Ramakvarium ska inte stå på frigolit eller liknande för det kan bli så illa att akvariet sjunker ner i frigoliten & då finns risk att det blir ett tryck underifrån på bottenglaset.
Så himla dumt av dom att skriva att akvarium SKA stå på frigolit…
Det väl helt i linje med att man skulle fråga personalen i dom flesta akvariebutiker.
Men det var ingen smart text, den skapar bara fler missförstånd och om folk frågar djuraffärspersonalen så blir det oftast inte bättre :/ nej, det där var en onödig text. Kan dom inte skriva klokt eller tillräckligt mycket så ska dom inte skriva alls.
#8 Den var väl skriven i PR-syfte? I stil med "Se så lätt det är med akvarium och rogivande bla bla bla!" Hade dom velat upplysa folk hade den skrivits helt annorlunda.

de gör den lättare till folk typ när man käcka (Mcdonald & china box) ,
wahahaha