Begagnat grus?
Fick med ca 40 kg sjösten tippar jag på, när jag köpte mitt 540 liters. Men vill egentligen helst ha svart. Vad tycker ni om svart grus och vad thcker ni om sjösten? Funderar på om det finns någon begagnat marknad för grus eller om det är lila bra att ställa undan i garaget. Vad mjt går det åt, ca 100 kg grus eller? Det som ligger i nu täcker botten men är bara ett lager på snitt 2,5 cm kanske. Blir svårt att få växterna att stanna där. :) frågan är väl om jag skulle passa på att buta ut allt till svart eller fylla på med mer sjösten bara (och spara hundralappar).
Mvh Ellenfyrkant
Jag gillar svart grus men man bör vara noga med vilket sorts svart grus man köper eftersom det kan innehålla ämnen som inte är bra för tex räkor. Jag fick med en massa engelsk sjösten till mitt 375 liters akvarium och eftersom det var så mycket så var det lika bra att använda det :P tänk efter ordentligt om du vill ha något annat innan du startar akvariumet, kan bli rätt drygt att byta det sen hehe :P
jag är sådan som älskar olika sorters grus, vill att det ska vara olika färger och storlekar på gruset så att det ser mer naturligt ut, jag har rådagrus, engelsk sjösten och ett annat fint grus blandat
jag skulle behålla sjöstenen istället för svart grus
#1 misstänker att du tänker på det gruset som är gnistrande för det är farligt för räkor

Vill inte ha det tomt ståendes då siliconen kan torka ut åsså är det gamlagruset bra för att få igång bakteriekulturen. Hur ska jag veta vilket svart grus som är okej och inte?
Mvh Ellenfyrkant
bara det inte är gnistrande grus så ska det väl gå bra

Det läckra med svart grus är att alla växter och inredning framträder på ett annat vis. Vad är det med gnistret som är farligt?
Mvh Ellenfyrkant
#2 håller nog med du där :) jag ska blanda i resterande jula sand i 63 litarn med sjösten så det blir lite mer naturligt ^^
Är det inte typ aluminium eller något sånt i vissa svarta?
Tänk igenom noga hur du vill ha det det är svårt att byta grus senare. Vill du verkligen ha svart grus så skaffa det. Men det beror på vad du vill uppnå det kan vara snyggt men det finns risk att du tycker att det ser onaturligt ut efter ett tag.
Ett tips är att inte heller använda engelk sjösten endast för det ser också väldigt onaturligt (fast det är naturligt) ut. Faktiskt kan det vara rätt fult med alla de olika färgerna på stenarna när alla stenar är i samma storlek väldigt konstlat och stökigt på samma gång… ja enligt mig ser ser det helknasigt ut. :-/ Däremot är det snyggt om man blandar med fin sand. Då menar jag inte att man ska röra om allt utan ha vissa stråk med sjösten blandat med större rundadfe stenar och andra fält med fin sand. Det ser ofta väldigt naturligt och snyggt ut.

Tack för era råd! Men hur skulle det bli om jag nu gick och köpte finlornig sand? Då borde jag alltså göra en "strand" i skvariet och någonstans går en gräns där det börjar sjösten? Aldrig sett det tidigare. Jag är supersugen på svart men vet inte om det är värt pengarna. Blir väl ca 750 kr att lägga bara på grus. Kan på ett vis kännas värt det om jag känner att det verkligen är så jag vill ha det. Samtidigt finns det fler saker jag verkligen vill som också är kostsamt. :P det är mest egentligen att jag har tröttnat på sjösten. Har det i mitt tidigare akvarium också.
Mvh Ellenfyrkant

Eller kanske är snyggt att lägga grus i bakkant och sand i framkant? Skulle kunna köpa den minsta storleken av sjösten och lägga vid sidan av tidigare sjösten, för att sedan fylla med finkornig sand. Kanske är fint :)
Mvh Ellenfyrkant
Du vinner inget på att använda begagnad sand om du inte förflyttar den omgående från ett kar till ett annat. Om det är från ett kar som du har haft så har du koll på vad som har varit i och kan kanske undvika otrevliga överraskningar. Svart sand kan innehålla aluminium så du bör kolla upp vad det är för sand du vill ha.