Vilken svensk växt?
Någon som vet vad den här svenska flytväxten heter?
Skulle det kunna vara möjligt att ha den i ett akvarium på 25 grader?
Försöker lägga in bilden men fungerar inte…
En lånke (Callitriche) av något slag. Eftersom de ofta finns i småpölar som kan värmas upp fort, borde den klara 25 grader. Du får prova! :)
Olle
Men lånkar är väl ettåriga?
Sommarlånken som jag tog hem smälte bort på en vecka :(
Ja, att ta in dem nu kanske inte är så lyckat. Däremot borde de fungera ett tag om man tar in dem på försommaren. Jag ska inte säga något säkert eftersom jag inte har provat.
Olle
#6 Ja, det är en lånke den också.
Olle
I boken "Akvarieväxter" av Gerhard Brünner (gammal men bra bok) hittar jag följande:
"Callitriche-arter
Fam: Callitrichaceae
Härstamning: Tempererade områden (norra halvklotet).
Typiska kallvattensväxter med lysande ljusgröna blad, av vilka fem arter förekommer hos oss. Av dessa är höstlånke (Callitriche hermaphroditica Juslen) lämpligast i akvarium. På grund av sitt utseende lämpar den sig endast för grupplantering. Vattentemperaturen bör helst inte vara över 15 grader. Plantering i sandbotten med lerinblandning. Förökas genom sticklingar. Ljusbehov: Mycket stort"
Olle
Okej! Tack för hjälpen! Jag skippar nog att ta in den faktiskt. Den får vara fin i ån istället för mitt akvarium.
Ser ut som den svenska varianten ac vattenpest.
Källmossa är nog den enda svenska vattenväxt som man kan ha i akvarium och som klarar sig skapligt. Sen om du får tag i andmat så kan du prova med den.
#10 Okej! Andmat hade jag gärna tagit utifrån istället för att köpa. Har dock inte hittat någon ännu. Lever den djupt ner?
Nej, andmat är en flytväxt. Ett riktigt ogräs som jag skulle vilja varna för. Får man in den i akvariet är den så gott som omöjlig att bli av med. Den förökar sig snabbt och täcker snart hela ytan så att de andra växterna inte får något ljus. Satsa hellre på någon annan flytväxt som är lättare att ha koll på!
Olle

Jag är bara positiv till andmat, en fin växt och den är nyttig för akvariet, samt ger yngel skydd och lite märkare platser i akvariet! :)
Bara att ta bort några nävar ibland ;)
// Dodat :)
#12 Jag har tycker om att pyssla med växter och tycker att det är kul med snabbväxande. Så jag ser inte det som något problem egentligen. :)