Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2717 ggr
Eldsjärten
0

Går eklöv?

Går det att stoppa ner ett eklöv hoss mina räkor och ål? I så fall ska man koka löven eller nåt annat. Ifall de inte går med eklöv villka löv går de med då?!

[dynamitella]
0

Absolut! Jag föredrar eklöv framför andra löv, då de är så snygga.

Jag brukar koka upp vatten och köra ner en näve löv, och sen bara sila av det i kallvatten.

Det tar någon dag innan alla sjunker i akvariet, så att stoppa dem under en sten är att rekommendera.

Eldsjärten
0

1# Okej vad bra:-) Mina räkor är så mat glada:-)

Jetaime
0

Varför ska man stoppa ner  löv i akvariet? :)

[dynamitella]
0

Det är inget man "ska" på det viset kanske :)

Vissa fiskar och exempelvis räkor tycker om det. Antingen att gömma sig under, äta av eller tack vare att det sänker pH-värdet en aning. Kuhliiålar, räkor, malar och vissa fiskar lever i förhållanden i det vilda där löv och kvistar finns.

[Geekinblack]
0

Eftersom d redan finns lite eklöv trådar så hoppas jag att det är okej om jag slänger in en fråga på en redan existerande tråd om löv :P

Kan man ta in löv nu innan snön kommer och spara? Är så väldigt sugen på att göra om mitt 30 liters till räkkar men det kanske inte blir av än på ett tag. Kan man isåfall ta in löv och torka och sen doppa i kokande vatten innan man lägger dom i karet?

ivanhoe81
0

det ska gå bra att göra det

Hyrrokkin
0

Ja, absolut, särskilt med tanke på att löven ska vara torkade innan man lägger ner dom. Alltså inga plock direkt från träden eller halvtorkade som man lägger ner. Det går suveränt att samla på sig en korg och ha som förråd. Det är den här årstiden man ska passa på :)

[dynamitella]
0

Även då jag inte testat det så sägs det att fortfarande gröna löv har en bra effekt på räkorna. Sen om det var anti-svamp eller vad det var för egenskap kommer jag inte ihåg.

Feg är jag också, så jag provade aldrig :)

Hyrrokkin
0

Aha, det har jag aldrig hört, jag har bara hört något om att det skulle vara för mycket näring i bladen fortfarande så att värdena på vattnet kunde bli helt galna om man hade otur. Minns dock inte ingående vad det var, jag har själv bara kört och hört om folk som kör med helt torkade löv :)

[Geekinblack]
0

Då kanske jag ska gå och plocka in lite då! :) om det inte blir något räkkar så kan jag ju bara kasta ut dom. Tack för svar! :)

Alex05
0

Slänger in en blänkare, vet ej om detta är sant:

Jag läste nånstans att just eklöv skall man inte ta gröna p g a att eken innehåller ganska mycket garvsyra. Så jag undviker färska blad och plockar bruna nu när de börjar ramla ner :) Och det blir många, det!

Anoki
0

då kan jag ju passa på att ställa en fråga.

Måste man koka löven innan man lägger ner dom i karet?