Tips tack =) Malawi - ciklider
Vill ha lite ciklider, Malawi, men vet dock inte riktigt vilka jag ska välja då det finns så många, men har valt ut några stycken iaf.
Har ett 225 liters akvarium. Stenar och rötter ska inredas, sand och lite grus ska fixas.
Men iaf, temat är blå-gult. Det kommer vara lagomt med växter, höga och eventuellt några korta vid sten-grottorna. Men även ganska öppet så att säga.
Dem som jag funderat på är dessa men vet ej om dom går ilag samt hur många jag ska ha av varje. Men som sagt, blå-gul är temat på detta akvarium
Labidochromis caeruleus
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
Labeotropheus trewavasae, Thumbi West
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=87&SOK=1
Pseudotropheus _cyaneorhabdos _http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=808&SOK=1
Någon som har några tankar på dessa fiskar samt nånting mer som kanske kan passa in i det hela?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Det är svårt att välja malawi, tycker jag. Vi har haft golden, den första länken. De är väldigt fina och ganska lugna.
De andra två länkarna, de fiskarna är lite mer revirhävdande o vaktande om man läser beskrivningen. Vi dunderade också på dessa när det var dags att byta upp till större akvarium (har 312 lit nu med rödzebra och marigold)
Har du funderat på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=813&SOK=1, bilden gör den inte rättvisa. Vi har dessa marigold ihop med rödzebra, men de skulle nog går bra ihop med golden med. De är riktigt vacker blå, nästan lysande när de färgar ut ordentligt. Fredliga, roliga och handtama :)
Men som sagt, det är enbart min erfarenhet, man får gå lite på magkänslan ;)
Malawi gillar ju att gå trångt och i strömt vatten. Man räknar ca 1 cm fisk på 15 liter vatten, alltså i ditt fall ca 15 fiskar (om de blir runt 10 cm)
Kan även rekommendera ancistrusmalar, ett par st.
Kanske nån annan vet lite mer??

tänk på att i stort sett alla malawiciklider gräver. det är alltså nästan omöjligt att ha växter i akvariet eftersom cikliderna gräver upp dem direkt.
malawisjön har ganska lite växtlighet, så inred hellre med stenpartier och grottor. jag har fått tipset om få arter och större grupper av flera duktiga ciklidentusiaster. anledningen är att många malawi är aggressiva mot artfränder, och har man få av samma art finns risken att det blir ren terror från den dominanta hanen
golden, som var en av dina önskemål, är en av de fredligaste malawicikliderna. det innebär dock att den är ganska utsatt.
malawi ska gärna gå trångt. jag kör 12l/fisk och har en väldigt stabil grupp Hongi, så säg att du skulle kunna ha en 15-18 malawi upp till 10 cm. tänk bara på att Labeotropheus trewavasae blir rätt stor i din burk. golden kan också bli ganska stora om förutsättningarna är dom rätta.
tänk på att rötter sänker pH i akvariet. malawi ska ha ganska ordentligt hårt vatten. jag har ett pH på 7,8 och får ändå tillsätta bikarbonat för att firrarna kliar sig annars och ryker på svamp.
kul med malawi :)
# 02: Bra skrivet, lite utförligare än mitt inlägg
Jag har en rot för malarnas skull och ändå ett PH på 8,5. Växterna (de få jag har) har jag bundit fast på sten och på roten. Har väldigt fin harmoni i karet med rödzebra och marigold.
Tycker också det är kul med malawi, och hoppas att TS skall tycka samma sak!

#3, jag har faktiskt vallisneria i min burk, men jag har ganska stora stenar kring fötterna på växterna. hjälper dock inte så mycket eftersom jag får plantera om flera ggr i veckan, men det får man väl ta om man väljer växter som ska planteras i sanden tillsammans med malawi :P vet ganska många som har javaormbunke som dom surrar fast ordentligt, och det är ju en bra lösning. dom är ju tåliga också.
jag hade i rötter, som jag hystade efter ett par veckor. dock inte på grund av pH, utan för att rötter, precis som allt annat biologiskt material, bryts ner och belastar vattnet. eftersom jag har lite dåligt med filter och såg en anstormande nitrittop i kombination med lite växter valde jag helt enkelt att ta ut dem för att undvika ostabila vattenvärden. tycker annars att en snygg redmoore, eller grenar från trollhassel är så jäkla snyggt i en malawiburk.
jag tror stenhårt på 1-3 arter på sin höjd. färre i mindre burkar upp till 300l och fler i större burkar. jag har 3 dominanta hanar i mitt 250l, och ett antal hanar som ännu inte färgat ut. det kan bi ett jäkla jagande efter honor och lägre hanar, men eftersom det är 3 av 20 som är dominanta har dom 17 fisk att hålla ordning på, och då blir det inte så mycket jagande på enstaka individer.
i TS burk skulle jag ha max två arter och runt 8 i varje grupp. då borde det vara ganska lugnt. golden är jättefina, så en till ungefär lika stor malawi som är blå skulle kanske vara något. jag har tidigare fått tips om Pseudotropheus socolofi tillsammans med golden. dom ska också vara fredliga och blir inte så stora.
tänk på cirkulationen i burken. malawi vill ha strömt vatten. 10 ggr akvariets volym i timmen är inga problem. jag har två pumpar i min burk som pumpar 1000 l vardera. mindre ska du inte ha.
1# Jag funderade på dom, men jag vill gärna ha nästan helt blåa. Däremot så är dom ju väldigt fina så ska lägga in dom i listan! :D
Jo jag tänkte också att dom andra var väldigt aggressiva så kanske inte skulle kunna gå ilag.
Pump ska jag beställa så det blir strömt nog för dom så det är ingen fara, det har jag koll på =) Köpte två pumpar till mina 100 liters som jag har nu och dom är extremt starka för att vara 100-200 liters hehe. Men får kika runt lite på olika pumpar och se vilken som passar bra. Det här är ett projekt jag har och det får ta sin tid det tar så att jag har allting perfekt tills dom flyttar in =)
Visste inte att Malawi gillar att gå trångt så tack för den informationen! :D
Ancistrusmalar har jag nu, men jag vill gärna ha tips på några andra som kan bli fina. Tänkte på L200 Highfin yellow eller vad den nu heter men dom blir ju rätt så stora :P
2# Har sett många akvarium som har några enstaka växter. Funderade just på att dom gräver extrem mycket om man kan binda fast dom på stenar så man kan ha lite grann iaf. Tänkte mig några Valles och någon form av ormbunke på sidorna. Inte många men totalt kanske 2 av vardera.
Funderade dock på stenar - vi har kalkbrott där min far jobbar och det är så otroligt fina stenar där. Skulle man kunna ha såna stenar och bygga en stor grotta av? Eller vad för stenar skulle passa bra att plocka ute för dessa firrar? Blir ju ganska dyrt att köpa på djurmagasin och sånt. Eller hur är det där, sänker kalk Ph't? Har ingen koll på sånt haha =) Bottenmaterial har jag tänkt mig sand och blanda ut med lite större grus för att det ska se verkligt ut.
Okej, så 2 arter, stor grupp, av ciklider skulle funka för mitt kar. Blir bra de! Jag gillar stora grupper av samma art så det passar perfekt för mitt intresse =)
-
4#
Pseudotropheus sp. 'acei' var ju riktigt fin! Och perfekt då den är blå ;)
Jo pumpar har jag kollat på och tänkte att en börjar jag med för att akvariet ska stå tomt ett par veckor så jag ser hur allt fungerar =)
Nu är ju då frågan vilken av dessa två man ska välja att ha i burken. Vad tycker ni?
Pseudotropheus socolofi vs Pseudotropheus sp. 'acei'
Vad skulle passa bäst till Golden samt har ni tips på någon mal som kanske kan passa in eller någon annan bottenlevande fisk? Tänkte mest på något som städar efter alla =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
jag har blivit rekommenderad golden, röd zebra och bright blue av några som håller på med malawiciklider för då har man malawisjöns alla färger (gul, röd och blå)
just nu har de för litet akvarium jag har golden, röd hongi, röd zebra och Aulonocara sp ob i ett 200liters men håller på och gör iordning ett nytt åt dem på 437,5 liter

Det finns många arter med de färgerna du eftersöker fördelade på könen annars :)
Tänker mig lite in i spåret som oh-la är på med ett akvarium med endast en art. Jag skulle då föreslå Tropheops sp. "chilumba", en mycket vacker malawiciklid som blivit lite av en personlig favorit på senaste. I artbeskrivningen nedan står det att den ska vara aggresiv, detta är dock inget jag har observerat i mina kar. Hannarna är blå, röda och med mörkare ränder, honorna är gula, ibland nästan orangea med mörkare fenkanter.
http://www.ciklider.se/malawi/tropheops_sp_chilumba.shtml
En av mina första malawiciklider var Pseudotropheus saulosi. Jättefina fiskar som funkade ihop med allt i malawiväg här hemma. Hannarna är blå med svarta ränder medan honorna är gula.

Kan tillägga att jag har de 3 arterna som nämns i #0 och L. trewavasae (mina ser iofs inte ut som på bilden utan är MC-varianten) hör inte till de snällaste. De kan bli ganska stora och ser då till att styra och ställa i hela karet.
Golden är snäll och mainganon har jag heller aldrig haft några problem med.

oh! en sak till som jag inte vet om du har tänkt på, men som är riktigt riktigt smart att ha i åtanke. stora stenar väger, och malawi gräver som sagt. akvarier har spruckit för att cikliderna har grävt in under stenarna som har slagit ner i botten direkt på glaset. en tunn frigolitskiva i botten på akvariet fördelar trycker om dom bestämmer sig för att gräva under stenarna. inge kul med 200l vatten på golvet :P
7# Tack ska kika in på dom =)
9# Det är lugnt, har redan fixat det ;)
-Albert Einstein
Kolla kinge size licoma =))) de är riktigt läcker gå in på www.ciklidhobby.com Nols ciklidhobby =))) finns i stort sett alla ciklider som finns ;)
Har själva odlat på ciklider o ska börja igen ;)
bästa växten man kan ha i är vallsineria, java ormbunke, anubias
om du absolut vill ha växt i karet =)) sätt en sugkopp undergruset o bind fast växten med fisk lina ,går att knyta java ormbunke o anubias på rötter o stenar =)))
men går att gjöra himmla snygga teman med sten ,der malawi finns är det i stort sett sten på vissa ställen finns vallsineria i malawi sjön =)))
mvh malin
snäckor räkor snäckor
Ha de gött
www.123minsida.se/Familgen Snygg
Tack för tipsen med växterna =)
Har bestämt mig att det blir Labidochromis caeruleus, Kakusa och Aulonocara koningsi =)
tänkte mig 3 hanar och 5 honor i varje grupp och sen blir det någon Ancistrusmal som jag har här hemma redan =)
Har jättefina stenar runt omkring så tänkte ut och plocka runt lite till helgen när jag är ledig =)
-Albert Einstein