Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 4855 ggr
Malinolsn
0

Hjälp med skolarbete!

Hej! 
Jag pluggar naturbruk med inriktning djurvård, och har nu fått ett fördjupningsarbete om akvariefiskar.
Har läst igenom era artiklar, men startar nu en egen tråd då frågorna inte gäller en specifik fisksort, utan mer akvariefiskar i allmänhet. 

• Hur inreder man akvariet efter fiskarnas naturliga miljö, beteende och deras välbefinnande?
  • Vad bör finnas i akvariet?
  • Hur ser deras kost ut, vad äter de i allmänhet?
  • Hur ser en dags, vecko och månadsplanering ut gällande djurets skötsel?

Jag skulle också bli jätteglad om ni ville posta något foto på era olika fiskar/akvarium, som jag skulle kunna få använda i min redovisning.
Glad

/Malin

plutopellis
0

Hej! Det beror ju väldigt mycket på vad det är för fisk. Men min första tanke var att du ändå inte kan använda det vi skriver som källa ju. Detta är ju ingen vetenskaplig sida.. Mitt tips är att gå in på zoopet.com eller bestämma en särskild art och googla på den :)

Malinolsn
0

#1 Jo, jag tycker också att det är lite svårt i och med att det som sagt beror på vilken sorts fisk det är, men tack för tipset! :)
Jag ska reflektera med egna tankar, idéer och erfarenheter, så vore det ju bra om jag "kan" något också, alltså krävs ingen källa :)

plutopellis
0

Aha Glad

Men då hoppas jag att fler hoppar in och hjälper dig! Själv är jag nybörjare så har inte sååå mycket erfarenhet utöver det folk säger här inne Glad

MarajLowajz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan svara lite iaf fast man är nybörjare men vet inte riktigt om det kommer hjälpa men jag gör ett försök iaf :P

• Hur inreder man akvariet efter fiskarnas naturliga miljö, beteende och deras välbefinnande?

Bottenmaterial är vanligt med sand, grus eller liknande beroende på fiskens art. Vissa älskar att gräva, vissa gräver inte alls.
Jag tycker själv att man ska ha några växter i akvariet för att behålla en bra balans med näring och sådant i akvariet. Vissa arter lever bland stenar där det inte finns växter, tex ciklider. Och vissa arter lever där det är massor med växter.

Det här får man ju då söka sig till när man bestämt sig vilken art man vill ha.

• Vad bör finnas i akvariet?

Pump för cirkulation och filtrering av vattnet
Doppvärmare är bra att ha om man har ett stort akvarium för att hålla fiskens önskade värme i vattnet.
Sen vet jag inte riktigt mer hur du menar vad som bör finnas i akvariet :)

• Hur ser deras kost ut, vad äter de i allmänhet?

Vissa är köttätare, då ger man dom larver, artemis, oxhjärta och annat smått å gott i köttväg.
Andra ger man flingfoder till samt alg-tabletter.

• Hur ser en dags, vecko och månadsplanering ut gällande djurets skötsel?

Man bör iaf byta 20-30% vatten varje vecka.
Mat mellan 1-3 ggr per vecka.
Dagligen bör man ju se till så att fiskarna är välbehållna och pigga och se så att ingen ligger och flyter på rygg (död).
Sen gör man rent filtret i pumpen och önskvärt är att skölja rent det i en hink med vatten som man tagit från akvariet för att behålla så mycket nyttiga bakterier i filtret som möjligt.

Kan lägga upp en bild på min vackra Eldstjärt - vissa säger att dom är aggressiva mot fiskar men jag har då inte märkt någonting hos min. Han är en riktig cool-lugn fisk =) Kanske inte den bästa bilden men så går det när man är för lat för att ta upp sin systemkamera :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

oh-la
0

mat 1-3 ggr i veckan skulle jag verkligen inte rekomendera :P fiskar ska ha mat dagligen, men inte mer än att dom äter upp det så det inte blir liggande. inte ens mina räkor, som garanterat hittar att plocka med i burken, får mat dagligen. mina malawi skulle egentligen behöva ha mat två ggr dagligen

MarajLowajz
0

5# Har hört lite delade meningar om det där matning, vissa säger mata då å då, andra dagligen så man blir ju lite förvirrad :D Mina får lite då och då, dels över att jag vet inte om min sambo har matat eller inte och han glömmer bort det han gör om dagarna så xD

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Jessica Holländare
0

Jag har alltid matat mina lite då och då. Funkar utmärkt för dom jag har..

Jag har annars inget nyttigt att komma med då allt jag kan redan står med. Dock är belysning en nödvändig grej med. Inte roligt att simma i mörker hela tiden. Tungan ute

CarlMH
0

Hmm kanske mata 3 till 14 gg i veckan beroende på vilken fisk man har Glad

Malinolsn
0

Tack för alla svaren! 
Har bestämt mig för att skriva lite allmänt om fiskar, och sen rikta in mig på en speciell sort och skriva mer ingående om den och deras behov :)

Tack för bilden #3, det är en riktigt fin fisk du har! :)
Ni får gärna posta lite fler bilder, skriv också vad det är för fisk :)

Jessica Holländare
0

Jag kan lägga ut någon bild ikväll. Ska du bara skriva om fiskar, eller andra djur i akvariet? Så som räkor och sniglar?

Malinolsn
0

#10 Tack, det vore snällt! :) 
Det är endast fiskar jag ska skriva om, men om jag inte har fel så finns det räkor/sniglar som rengör akvariet till viss del?
Det vore kul att skriva en liten text om sånna också :)

Jessica Holländare
0

Min sewelia (som tyvärr inte lever längre). En mal/fisk.

Jessica Holländare
0

Guldbarer och regnbågsfisk.

Jessica Holländare
0

Kuhliiålar. Väldigt gulliga. Glad

Jessica Holländare
0

Räka (tror att det är en rili, jag har lite blandade sorter pga dålig teckning).

Räkor och sniglar städar bra ja. Dock äter många fiskar räkorna då de är så små, ca 3 cm.

Gurky
0

Är det specifikt sötvattensfiskar som du ska skriva om? Det ser väldigt annorlunda ut beroende på om det är söt- eller saltvatten det handlar om.

Här är en eldål (köttätare), ytterst trevlig firre :)

Jessica Holländare
1

#16 Gurky - Vad fin!!! Glad

Anoki
0

en av mina rödbukade pirayor ;)

Anoki
0

En Palettciklid (hona) :)

Malinolsn
0

#16 Ja det kan ju vara bra att veta, då riktar jag in mig på sötvatten! :) 

Tusen tack för alla fina bilder! :)