Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1794 ggr
tvättäkta bybo
0

klogrodor

Någon som har erfarenhet av klogrodor? Storlek på kar? foder? krav på miljö?

pontussigge
0

villken av dom afrikansk klogroda eller dvärgklogroda

simma lungt //PONTUSSIGGE

tvättäkta bybo
0

Hymenochirus boettgeri är det latinska namnet, dvärgklogroda eller afrikansk dvärgklogroda.

pontussigge
0

ok jag har mina i ett 50l kar 5st .inredning har jag växter och olika stenar som foder ger jag dom artemia och rödmygglarver (mest artemia)

simma lungt //PONTUSSIGGE

Fridaaaa
0

Jag har haft 2 sorters klogrodor, dvärg och dom som blir lite större.
Dom som blir större är inte bra att ha med fiskar, enligt egen erfarenhet, då dom gärna ville äta dom och med större fiskar så var det grodorna som råkade illa ut

Dvärgklogrodorna däremot gick toppenbra med mindre fiskarna.
Jag hade ett 60-65 liters då =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tvättäkta bybo
0

tror ni att man skulle kunna ha kameleontfiskar och dvärgklogrodor tillsammans i ett 100l kar??

tvättäkta bybo
0

såhär står det på zoopet.se:

Kameleontfisk

8 cm

pH 6-7,5

23-26°C

Köttätare. Äter i akvarium levande eller fryst foder. 
Kameleontfisken är en substratruvare som i regel leker i grottor. Vid parningen slingrar sig hanen och honan om varandra. Äggen (upp till ca 100 st) vaktas sedan av hanen. Efter ca 3 dagar kläcks ynglen och hålls ihop av hanen tills dess att gulesäcken är borta. Därefter får ynglen klara sig själva.
Den är en fredlig fisk, även om den är något revirhävdande mot andra av samma art. Den kan mycket väl gå i ett sällskapsakvarium med inte alltför små fiskar. Akvariet skall innehålla många gömställen som skapas med hjälp av stenar, rötter och växter (gärna en del flytväxter). Bottenmaterialet skall vara fin sand.
Hanen har starkare färgar och har en rak buklinje. Honans buklinje är mer rundad.
Den kan snabbt förändra färg. Den förekommer ett par olika underarter.