Algtäckt vattenyta
Vårt 450 L kar har blivit helt grönt av alger på hela vattenytan, det är jätteäckligt.
Vad beror detta på och vad kan vi göra åt detta?
I akvariet finns inga växter, men det har det inte funnits på ett tag. Invånare är:
2 oscar
2 öronålar
1 gibbiceps
3 ancistrus
På ytan hoppar det också runt MASSOR av små bruna levande "prickar". Vad är detta?
Min första tanke är att du behöver bättre ytcirkulation. Men som vanligt hoppas jag någon mer erfaren kan svara på dina frågor :)
Tack för svar :) Är det inte någon mer som kan svara?
Om du har växter i akvariet, drar det till sig lite av algerna, så du kanske ska sätta in några växter? :) Men jag vet inte vad det är för några levande prickar.. :( :)
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way
Det låter som en kombination av två saker.
Nr1. är att det inte finns några växter som kan ta upp näringen i karet, vilket kan göras bättre genom antingen fler vattenbyten eller växter i karet.
Nr2. för dålig ytcirkulation. Så försöka att rikta utblåset på pumpen mer mot ytan eventuellt skaffa en starkare pump :)

håller med #4, du behöver för det första öka ytcirkulationen och antingen ha i mer växter eller föra fler vattenbyten. ett tredje alternativ skulle vara att öka filtervolymen så du får en störra massa med bakterier som bryter ner näringsämnen i burken. jag har en växtfri burk, och visst finns där alger, men för att algerna ska börja hålla till på ytan lär din burk vara ganska rejält övergödd.
ungefär hur många liter filtermassa har du? man brukar rekomendera att mellan 3-5% av akvariets volym ska utgöras av filter. det skulle innebära mellan 15-20 liter filter för din burk. du har till på köpet ganska stora fiskar som skitar ner, så risken är väl ganska stor att ditt filter är underdimensionerat och kvävecykeln inte helt i balans.
Jag vet inte storlek på filtermassan, alltså volym. Men jag tvivlar starkt på att det är 15-20 l. Vi planerar att köpa ett ytterfilter just för att vi har "skitiga" fiskar men pengarna har inte riktigt tillåtit det ännu.
Tidigare hade vi fler större fiskar och inga alger, men då hade vi en del växter. Tröttnade dock på att de alltid flöt på ytan så därför fick alla växter flytta. Funderar dock på att köpa vallisnera, tror ni det skulle hjälpa lite tills ytterfiltret kan köpas?
Vad menas med rejält övergödd?

alltså, växter och alger använder sig av kväveföreningar som näring. det är nitrit och nitrat. i ett akvarium med mycket växter och bra filtermassa får växterna chansen att använda dessa kväveföreningar och restprodukterna blir ju syre och annat bra. det växterna inte tar omvandlas i filtren från nitrit till nitrat och senare kvävgas som lämnar akvariet. om det inte finns växter och för lite filter bryts inte dessa kväveföreningar ner. nitrat är inte speciellt giftigt, om det inte är i väldigt höga halter, så det är ingen fara för fiskarna, men det har ingen stans att ta vägen eftersom det inte kan tas upp elelr omvandlas. däremot är det näring för alger, och eftersom inga växter finns att konkurera med algerna är det fritt fram för dem.
det du kan göra är att sköta vattenbytena ännu bättre. då tar du mekaniskt bort de näringsämnen i vattnet som algerna lever på.
Googla runt lite och hitta en snabb och fiffig, men kanske temporär lösning för att få bort algtäcket;