Gul ocellatus ?
Blev lite intresserad av gul ocellatus ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115 )
Himla fin och coolt med snäcklekande och rom (bara haft såna som föder levande innan :))
Men det stod att man bör ha sand, hur viktigt är det? I mitt 125 liters har jag svart grus vilket jag tycker är himla snyggt och töma allt det och byta till sand känns inte sådär superkul.
Går dom fiskarna bort helt då? Ifall jag inte byter?
Om inte, hur många kan man ha i ett 125liters kar? Står att dom hålls bäst i grupp på 6 eller fler, är mitt akvarium tillräckligt stort för det?

nu är jag sådär tråkig av mig och tycker att man i så stor utsträckning som möjligt ska försöka efterlikna fiskarnas naturliga miljö. kanske framför allt om man riktar in sig mot artakvarier som detta blir. tror ju iofs inte att dom dör av att ha svart sand, så tycker du att det blir skitjobbigt att byta, behåll det du har. ditt akvarium är absolut inte för litet för en grupp om 6-8 individer, och eventuellt ett par till.
snäcklekare, och andra ciklider från tanganyika ska vara jätteroliga att hålla, framför allt om man vill se lite spännande beteenden. i ditt akvarium kommer dom bilda lite revir och tjaffsa lite, och det är alltid kul att studera. läs på mycket! det börjar komma upp ganska mycket info om snäcklekare eftersom dom blir mer och mer populära.
#1 Tack för svaret! :)
Mår dom bäst av att ha sand och det är mer likt deras riktiga miljö får jag tänka igenom allt. Vill ju dom ska må så bra som möjligt.
Haft sand en gång och tyckte det blev så fult bara när man såg bajset och sånt där, i grus åker det ju ner lite eller så.
Men man ska alltså ha dom i par? Inte fler tjejer än killar?
Såg lite video på youtube och då såg jag ju att det inte alls var likt mitt akvarium, så blir att göra om isf, men får tänka igenom först :)
Men det fanns även inga växter knappt, vill dom bara ha sandbotten och stenar och snäckor? Ser himla klart och fint ut, men växter är ju trevligt.

nja, snäcklekare är inte parbildande. hanen har ett revir som kan innehålla ett antal honor. lek sker i honornas snäckskal. just för Lamprologus ocellatus verkar inte sandbotten vara helt avgörande, utan dom finns även på stenigare ställen. det viktiga är att det finns gott om snäckskal i akvariet.
angående växter, visst kan man ha växter, men då tycker jag snarare att du ska satsa på sydamerikanska ciklider. dom lever i mycket mer växtrika miljöer. tanganyika är växtlöst. det finns väl lite vallisneria, men botten består mest av stenpartier, ljus sand och mer sten. youtuba gärna Tanganyika så ser du hur det ser ut där.
jag har malawiciklider i mitt 240l, bara sten och inga växter i princip. eftersom det är så mycket sten blir der inte speciellt mycket skit på botten. tänk på att du kommer ha stora delar av botten täckt med snäckskal om du ska ha snäcklekare.
här har du lite allmän dokumentär om Tanganyika. detta är del två och från 6.00 handlar det om snäcklekare. då ser du också hur det ser ut där dom lever. kollar du från början ser du hur sjön ser ut. riktigt spännande dokumentär för övrigt :)
Supertack för all information du ger mig!
Ett 60 liters är för litet för lamprologus ocellatus va?
Hade varit lättare att göra om ett av mina 60 liters och ha sand i det och fixa miljön.
För har även varit sugen på sydamerikanska ciklider, och det stora akvariet är reda så dom ungefär vill ha det om jag fattat rätt.
Mest sugen på röd dvärgciklid eller kakaduaceklid (dock läst mycket att dom lätt tar över hela akvariet?).
Sen är Regnbågsciklid otroligt fin. Även vanlig Fjärilsciklid och gul Fjärilsciklid.
Himla svårt!
Ska till en större stad imorgon, om jag hittar ett fint par med någon av dom cikliderna så kan dom bo med några platy sålänge va? Tills jag hittar ett hem till dom.
Känns som dom skulle passa bäst till det stora för att slippa lägga ut för mycket pengar och byta allt som finns.

well, det sägs ju att dom kan hållas från 30l, men jag skulle inte hålla dem så litet. hanarna är inte jättesnälla mot varandra, och det blir roligare att studera. jag skulle nog helst hålla dem från 100l och upp, men jag har å andra sidan aldrig hållit snäcklekare, så det kanske finns andra som kan svara på det bättre än mig.
hetsa inte ut och köp fisk innan du vet exakt vad du ska ha och hur det ska se ut. vänta heldre och gör iordning allt ordentligt. tänk igenom hur det ska se ut, och vilken art du verkligen ska skaffa. skaffa inte för skaffandets skull om du förstår hur jag menar :P
dessa ska helst hållas med fler honor än hanar, och kan bli ganska gruffiga. det bästa är om man kan inreda akvariet så fiskarna kommer undan från varandra och kan bilda "naturliga" revir.
regnbågscikliden blir lite större och då bör du hålla dig till en hane och flera honor för att det inte ska bli bråk.
fjäriksciklider är parbildande, och där kan du i alla fall ha två par i ditt akvarium.
vad är du intresserad av egentligen? vad vill du ha ut av ditt akvarium?