Rainbow eller körsbär?
Jag säger rainbow. Men kan du fota honom i profil så kan man se lite lättare. Eller om det är riktigt klart uppifrån.
Körsbär har i regel kolsvarta ögon som inte reflekteras i blixten, medans rainbows ibland får silvergrå ögon i ljuset.
Hmm, då får jag nog leta vidare…. Ska se om jag kan fota den bättre. Jag som hoppats jag plockade upp rätt! Haha! Hanen är nämligen inte utfärgad som honan men hon har ju gått med rom så där bör ju finnas en hane…
Du kan ju prova att slänga ner honom ändå! Kan knappast skada :)
Köp en hona och två hanar annars. De kostar 5-10 kronor bara om man inte är kräsen med färgen. Alla städer har någon som har körsbär, man behöver bara hitta dem.
Åh men anledningen är att jag ska få hem blue pearl som jag ville haft med rainbowen men det är ju inte så bra om hanen är kvar då. Så han ska få flytta med honan till ett annat kar var det tänkt.. Hällde tillbaka honom nu och ska leta mer imorgon men tog en bild till men min jäkla dator är så seg så den kommer… 
Han är riktigt, riktigt kass om han är ett körsbär. Vi får hoppas på rainbow ;)
Tips på hur jag hittar körsbäret?
"tag upp i en skål och blända med ficklampa?" :)
För att fånga själva räkan går det bra att inte mata i akvariet på en eller två dagar, och sen släppa ner en sjunktablett och vänta med håven. Inom några minuter bör samtliga räkor i karet vara framme och käka (och du kan då roffa åt dig de som är säkra eller definitiva körsbär).
Ska testa detta :) var nån som skrev en gång om räkfälla? Typ petflaska? Vill ha upp den innan imorgon helst. Bör bara vara en hane. Han kanske inte ens lever. Men min körsbärshona som du sett på bild i ett annat inlägg när jag tyckte min rainbow var så röd och fin ;) hon har ju gått med rom denna månaden. Tyvärr släppte hon rommen :( men därför måste där ju finnas en hane också…
Nej, hon kan bära på rom obefruktad. Amanoräkor bär ju på rom alltid, i stort sätt, oavsett om hanar finns eller ej :) (exempelvis).
Så det kanske inte finns en hane.
Men jag hade helt ärligt inte oroat mig. Även fast du får hem nya räkor, så ska avkomman bli ren ändå. Jag hade inte oroat mig över att köpa räkor utav dig bara för att "det kanske gått en icke-röd körsbärshane i karet samtidigt". :)
Men det är blue pearl som kommer.. Men det kanske är därför hon släppte rommen då?
Jag vet.
Men att oroa sig sådär är inte hälsosamt :) En enstaka "kanske-hane" är inte värt besväret. Är han inte röd ändå kommer eventuella hybrider förbli blå. (så länge avkomman är snygg bryr sig folk inte, då det är "samma räka").
Men ja, det kan vara en bra anledning. Äggen möglar snabbt som attan om de inte är befruktade, och petas då.
Haha :) men då får han va där om han nu finns helt enkelt :) då får jag väl köpa nån kompis i framtiden till den äkta körsbäret som är ensam med fiskar :)