Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3383 ggr
verdemonte
0

Indianplaty? Eller? Yngel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många frågor Glad

Sonen har nyligen fått ett akvarium av sin pappa och jag är helt novis på detta Flört

Första frågan vad är det for art vi har? Lägger uppp en bild Obestämd

I affären sa de att det är en stimfisk som ska leva om minst 6 st, tyvärr låg en av de små gynnarna och guppade upp och ner i morse så nu är de bara 5 st. Behöver vi köpa en ny då, eller?

Igår såg vi med ett litet yngel simma omkring, kommer de överleva i akvariet med de andra eller blir det uppätet?

Hur ser man om fiskarna är dräktiga?

Är honrna och hanarna olika stora? Tycker våra gynnare är väldigt olika i strl Glad

Många frågor blir det…

Tikkatikkatini
1

Jag tycker att det på bilden ser ut antingen som en Guppy hona eller platyhona.
Blir lite osäker så vågar inte säga säkert. Men något av det iaf.

Å nej, ni behöver inte köpa fler, förstår inte varför de i butik säger aqtt de måste va minst 6? Antqagligen bara för att sälja. Skulle räcka med en hane och en hona egentligen för att de skall föröka sig. Så någon ny behövs inte alls. Om ni såvida inte vill ha en :)

Ni behöver inte va oroliga för ynglet, de brukar inte äta upp yngel från sin egen art. Så det har nog stor chans att överleva. Så länge det även finns växter de kan gömma sig i :) Jag skulle dessutom rekomendera att ni tog ur växterna ur krokorna och ta bort den där gröna mossan/luddet som är runt om. Ibland kan fiskarna norpa i sig av det och det är inte bra. Och växterna växer dåligt i krukorna dessutom, rötterna har ingen plats att ta vägen direkt.

Den på bilden är en hona, det syns för hon är lite mer gråaktig i färgen vilket ger mig starkare aningar om att det är en Guppy. Dessutom så kan du se att hon är lite svart baktill vid ett parti. Där ser du att hon är dräktig dessutom. Och honorna komme rju bli rundare än hanarna, och hanarna simmar ju runt och jagar på honorna för att para sig liksom.

Det är dessutom vanligt att fisk från djuraffär dör lätt eftersom de tar in fisk som ofta är väldigt hårt avlade och fiskarna mår dåligt av det. Så bli inte förvånade om någon mer skulle dö inom kort.

ivanhoe81
1

#1 mina Platy äter gärna upp sina egna även slöjguppyna sedan ska man minst ha 2-3 honr till en hane

enligt vad jag kan se så är det en Platy guppyna är lite smalare vid stjärten (iallafall mina)

men jag håller med #1 om det att du ska ta ur väcxterna ur krukorna och den stenullen som de planteras i när de skickas till grossisten

[dynamitella]
6

Fisken på bilden är en solklar indianplatyhona.

----------------------------------------

Behöver vi köpa en ny då, eller?

Nej. De kan leva i par, trio och grupper. 5 eller 6 stycken spelar ingen roll. Dock vill man ha fler honor än hanar (man kan inte ha för många honor). Hanarna kan nämligen bli lite jobbiga när de vill para sig.

Igår såg vi med ett litet yngel simma omkring, kommer de överleva i akvariet med de andra eller blir det uppätet?

Chansen är att det kommer bli uppätet. Men om du har gott om växter och bra inredning i akvariet (och mätta fiskar), så brukar avkomman överleva. Varje hona kommer få "mellan 20 och 50" ungar varannan månad, ibland varje månad. Ibland överlever några utav dessa bland växterna.

Hur ser man om fiskarna är dräktiga?

Honorna blir tjocka om buken. I indianplatys fall blir de också mörkgrå/svarta i magen (som på bilden). Bakom det ljusa partiet på magen ser man en mörk fläck. Dessa är bebisarna. Hanarna kan ha mörka partier också, men blir aldrig riktigt tjocka.

Är honrna och hanarna olika stora? Tycker våra gynnare är väldigt olika i strl.

Könen är i regel exakt lika stora. Honor blir självklart rundare om magen när de är dräktiga, men i regel aldrig större än hanarna eller tvärt om (längd/höjd).

Övrig info:

Indianplatys parar sig med alla andra sorters/färger på platys. Lika så parar de sig med Svärdbärare. Ej Guppy eller Molly (det är fysiskt möjligt, men händer inte i sällskapsakvarium).

De tycker om frysfoder. Gå till djuraffären och be om "fryst artemia". Du får hem en paket som du lägger i frysen. Ta ut en liten fyrkant några gånger i veckan och tina. Mata fiskarna med det. (inte en hel kub till 5 fiskar, endast en nypa).

Gör 20-30% vattenbyte varje vecka i akvariet, så håller fiskarna sig friska lättare.