skicka fiskar??
har sett lite här och var att folk pratar om att skicka fiskar,
hur gör man då? ioch är det något som är ok och inte skadligt för fiskarna?
Man rekommenderar att aldrig skicka fisk.
När man väl gör det är det små och unga fiskar som gäller. Ejlabyrinfiskar.
Då används breathingbag, heatpack (om det är kallt ute), tidningspapper, frigolitlåda och kartong utanpå.
Men postens regler förbjuder att skicka levande djur, och det blir ett jävla liv om någon säger "gör det ändå!" :) Detta då fiskarna kan bli otroligt stressade och dö av en rad orsaker. Räkor är enkla att skicka, men fiskar är en annan femma.
Kort och gott - skicka inte fisk.
#1 nej själv skulle jag aldrig våga.. men blev nyfiken på om det var vanligt och ok att göra så, men kan tänka mig att det är mkt stressande för fiskarna :)
I see :)
Det är nog inte så vanligt, och inte "ok" i den bemärkelsen. Jag har både skickat och fått fisk skickat till mig. Aldrig med ett enda dödsfall eller blek/rädd fisk. Det har gått väldigt, väldigt bra.
Däremot är det vanligt att nybörjare gör fel och tar kål på fiskarna, eller så kanske de skickar för gamla eller stora/många fiskar.
Räkor har lättare än fiskar, eftersom de kan sätta sig fast med sina små ben och klor. Därför skickar man alltid med mossa, växter eller en bit filtervadd med räkorna. Skickas räkor utan något att hålla fast i ökar chansen för dödsfall enormt.
Och det är det svåra med fiskarna :) De kan ju inte hålla i sig i något när det blir skakigt, och det är lite elakt.