Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5404 ggr
Magda
0

vad kan bo med scalarer?

vad för sorts fiskar/andra vattendjur kan man ha ihop med scalarer?

[Geekinblack]
2

Jag har skalarer med Svärdbärare, Platy, Molly, Ancistrus och sorgmanteltetror. Skalarerna ser till så att det är yngelfritt i karet ;)

Magda
0

#1 aha låter bra *S* hade inte tänkt mig att vilja ha några yngel iallafall..

jag har nämligen ärvt en del scalarer så det hade varit kul att ha lite färgglada fiskar med dem platys och Ancistrus har jag funderat på…

kan man ha någon sorts snäckor med dem?  visst finns det snäckor som ska vara i vattnet… hmm.. måste nog plugga lite akvarie kunskap innan firrarna kommer hem *s*

idaaforsling
0

Jag har haft dom med fjärilsciklideroch guppys, Endlers är nog dock för små. Har även haft Ancistrus, gibbiceps, äppelsnäckor och öronål med dom.

Magda
0

aha! äppelsnäckor var det jag tänkte på! sådana vill jag ha…

idaaforsling
0

Det funkade för mig, men håll lite koll så inte fiskarna är och äter på deras "antenner". Haha, ingen aning om va de heter :)

Magda
0

ok :) får hålla koll på dem…

min son vill gärna ha en groda av någon sort.. finns det något sådant som man kan ha ihop med scalarer, platys & snäckor?  fast det kanske krävs väldigt stort akvarie då för att de ska låta bli groda/or ….

[dynamitella]
0

Ingen groda kräver större än scalarer :) (däremot är grodors fingrar och ben mumsiga, tycker rovfiskar).

Hur stort är akvariet i fråga?

(Lite snabb info om scalarer. Alltid roligt med extra information man kanske inte visste om.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196)

Magda
0

#7 nej jag menade mer att de kanske lät bli grodorna bättre om det var större men de kanske kvittar :)

just nu går de i 100 liters, min pappa odlade scalarer och nu har jag ärvt dem när han gick bort…

de akvarie som jag har hemma och hade tänkt till dem är 210 eller om det till och med var 250 liters.. minns inte nu :/ kan mäta..

det är en mindre typ av scalar

har iallafall 2st sådana som jag tänkte ha ett par i varje..

[dynamitella]
0

Jaha :) Ja, det vågar jag inte svara på. Jag vet att vissa har haft dem tillsammans, och att vissa har förlorat lemmar.

Det är nog en fin linje som man får känna sig fram på.

Det låter som en bra plan :) Lycka till med det!

Magda
0

#9 ca 270 liter var det :) och tack!

idaaforsling
0

Jag har haft dvärgklogrodor med scalarer, men de saknade några tår. Om det var på grund av scalarerna kan jag inte svara på då dom kan tappa tår om det är något i kosten som fattas. Kommer dock inte ihåg vad för ämne det är. :)

Magda
0

åh det kanske kanske blir redan i helgen som akvarierna kommer!! håll tummarna!