Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2170 ggr
flickanmedstil
0

Slöjsjärt med "svullna ögon"

En av mina slöjstjärtar har plötsligt fått större utåtbuktade ögon..

Skitobehagligt eftersom det verkar ha hänt bara över natten.

Vet någon vad det kan vara och vad jag kan göra?

Är detta en sjukdom, och isåfall smittbar?

Jag är så rädd om mina fiskar och blir alltid orolig när saker händer.

Tacksam för svar.

Neeokiller
0

tycker de låter lite som glossögon.

oh-la
0

popeye är inte en sjukdom i sig utan symptom på underliggande infektion. det kan vara smittsamt, men behöver inte vara det. det är lite som att feber hos människor inte är en symptom på en specifik sjukdom, utan kan vara väldigt mycket, men det tyder på att du har en infektion.

infektioner beror ofta, men inte alltid, på att miljön runt fisken inte är riktigt bra. det är alltså miljöpåverkan som stressar fiskens kropp och immunförsvar, och försvagar den så den lättade får infektioner. det finns mediciner mot infektioner som du absolut ska testa, men passa även på att kolla över vattenvärdena. hur stort är akvariet? vad har du för andra fiskar? vad har du för värden? vilken temperatur har du?

annaelfie
0

låter som bukvattensot ja. mina cilkider hade det, jag tillsatte salt och höjde temperaturen ett par grader.

det finns medecin mot detta dock, gå till en djuraffär och beskriv infektionen/sjukdomen så kan dom säkert hitta  något som hjälper.

eftersom att du har märkt det så tidigt så tror jag att det kommer attt ornda sig :)

[Geekinblack]
0

Tkr det låter mer som popeye än som bukvattensot :/

oh-la
0

ja, bukvattensot låter det inte som. bukvattensot är iofs liksom popeye inte en sjukdom, utan tecken på sjukdom, men det visar sig som uppsvullen buk, inte uppsvullna ögon.