Vad gör jag för fel?
Jag har cristal red räkor, först 12 men de har dött en efter en och nu har jag bara 1 stackare kvar.
Har läst (på nätet) men tycker inte att jag hittar tillräckligt med info.. Någon som har erfarenhet och vill skriva ner lite så jag får mina (kommande) att överleva?
Tack på förhand!
Mhv Rebecca
Nu gör jag en checklista, för att göra det hela lite enklare :)
1. Har du fiskar i akvariet?
2. Hur stort är akvariet?
3. Vad har du för inredning? (bild vore roligt).
4. Var räkorna vuxna när du köpte dem?
5. Hur ser din veckoliga vattenbytes-rutin ut?
6. Vad, när och hur mycket får de att äta?
7. Vad har du för temperatur?
8. Är/Var akvariet 100% inkört när du tillsatte räkorna?
-----------------------------------------------------
Me det sagt så har jag odlat alla möjliga sorters räkor med bra framgång. Och jag kan inte för mitt liv hålla crystals vid liv! Det är helt sjukt. Vad jag än gör, och vilka akvarier jag än har dem i, så bara dör dem efter ett tag. De får ungar och "mår bra", men ligger på rygg döda titt som tätt.
Så du kan lika gärna ha en jäkla otur bara. Eller något farligt i ditt kranvatten. Så oavsett vad du svarar kanske jag inte kan hjälpa dig :) Men det är värt ett försök.
Checklista gillar jag ;)
1. Jag hade ett par guppys i först (lång historia kort så "passade" en kompis fiskar som hon aldrig tog tillbax). Efter en tid så gav jag bort dem till en kille som hade fler och i ett större kar. Trodde jag hade fiskat upp alla men såklart så missade jag 5 små yngel som kom nyss.. Så ja, de bor med 5 yngel nu.
2. Akvariet är bara på 12 liter, men tänkte att eftersom räkorna är små så räcker det så länge och flyttar över dem allt eftersom de växer till ett annat. (Läste att man skulle ha ca 30 L).
3. Bilden - mangroverrötter å växter å sand..
4. Tror inte dem var det, inte om man kollar på hur små dem är (eller är de en liten art?)
5. Byter 1/3 del, skrapar bort alger från rutan, rengör pumpen. Ibland fyller jag enbart på vattnet som dundstat..
6. Bilden - De sa det i djuraffären..
7. Tempen ligger på runt 20-22
8. Ja det var inkört. Dock funderar jag på saltet, ska de ha salt eller ska de inte ha salt? Har hört både och, men jag "slängde" då i lite iaf och sen inget nytt efter vattenbyte eftersom jag tänkte att det kanske var fel av mig att ta i salt, med tanke på att räkorna dog en efter en med jämna mellanrum..
Jaså är det en svår art.. Jag valde den eftersom den hade mäst färg, klumpigt tänkt kanske 
Allt låter bra förutom att det är på 12 liter. Det är hopplöst :)
Mitt tips är att du har karet som yngel-kar och skaffar ett större till räkorna. Jag får inte mina att överleva i 25 liter, så ja, 30 är nog minst vad de behöver för att ha stabila vattenvärden.
Det låter som att du gör allt rätt annars. Det enda du inte nämnt är om du säker pH värdet :) (?). Crystals vill ha 6-6,5-7 i pH, och inte högre. En alkotte och några eklöv gör det extra trevligt för dem.
Då ska jag ändra det! Jo, just det. Saltet, hur är det med det?
Jag har bara salt i akvarier där räkorna bär på parasiter. Jag tycker att det är läskigt att hålla på med :)
De behöver absolut inte salt i alla fall. Ingen jag känner saltar räkornas akvarier.
Okej, inga mer saltade räkor :)
Tack så jätte mycket för hjälpen!