Överfodrade malar
finns det nån fara med att råka ge tre malar ca 5-6 algtabletter på en gång? min tvååring råkade hiva ner resterna av burken i akvariet utan att vi märkte det.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Inte för själva matens skull (att de äter för mycket).
Däremot rekommenderar jag att du suger upp eventuella rester på en gång och gör ett litet vattenbyte, om du har ett mindre kar än, låt oss säga 150 liter.
Nitrit kommer lätt om man lägger ner för mycket mat :) Men i stora akvarium är det sällan problem. Våra malar får 5-8 tabletter om dagen, plus frysfoder och flingfoder. Och ibland grönsaker.
Men däremot är karet på 540 liter med ett stort ytterfilter och massvis med växter, så det blir balans trots allt :)
Vi har ett yttepytte kar, ska fixa sugning och vattenbyte.
Okej :)
När du säger yttepytte så får jag lite tankar. Vad är det för malar du har? Även de minsta ancistrusarna bör ha minst 80 liter, och gibbicepsarna som friskt säljs i affären ska ha absolut minst 200 liter (500+ vid vuxen ålder). De blir närmare 40 cm i helt vanliga akvarium.
Tänkte att det var värt att nämna, ifall ni inte har stenkoll på hur stora arterna blir. Absolut inget illa menat :)
Jag har två albinopansarmalar och nån typ av sugmal. Karet är som sagt extremt litet.. Säkert för litet, men jag har egentligen inget intresse av fiskar utan fick mer eller mindre karet tvingat på mig efter mina föräldrars död. Det var i princip, ta hem karet och ge fiskarna en chans eller ha ihjäl dem direkt. Jag valde att ta hem det.
Sugmalen är brun med ljusare prickar.
Alla malar är iaf än så länge väldigt små.
Då förstår jag :) Är det inte ditt eget val ens, så är det svårt att vara insatt.
Pansarmalarna vill gärna ha fler vänner, men inte i ett så litet kar. Så om du i framtiden har någon med fler sådana vore det bäst att ge bort dem
Men jag ser inga större problem i det hela om de är små, som du säger. Det gäller bara att hålla vattnet friskt och fiskarna lugna och glada. Har du frågor igen så var inte rädd för att ställa fler. :) Lycka till så länge.
Jag har haft karet sen februari och än så länge verkar fiskarna trivas. (hur man nu ser att fiskar trivs)
De såg däremot lite väl stressade ut nyss, pansarmalarna verkade kipa efter luft, de var snabbt upp till ytan och sen ner igen. Såg inte helt normalt ut och karet luktade skunk. Men nu efter 50% vattenbyte med botensugning så verkar de som vanligt igen. lite väl grumligt för min smak, men det borde lägga sig snart igen.
I vanliga fall gör jag en 1/3 vattenbyte en gång i veckan. Det verkar behövas för att hålla karet rent och frächt.
Det låter som att du räddade situationen :)
Min odåga hällde med i ett bra gäng med algtabletter för ett tag sedan. Fick göra vattenbyte varje dag i en veckas tid innan det rättade sig i ordning. Ingen slamsug hade jag så jag försökte fiska upp så mycket som möjligt med håven.. Alla överlevde i alla fall. Nu står all mat i säkert förvar i kryddskåpet. 
När karet hade stått hemma hos oss i tre dagar så roade sig lillgrabben med att fylla det med chips.
Sen har de skött sig bra och eftersom våra malar i princip bara äter maltabletter så har det fungerat bra med att barnen gett dem mat. Är ju lätt att ge dem en tablett. Så jag var inte alls berädd på att grabben skulle överfylla karet med mat.
Nu har all grumloighet fallti till botten igen och det verkar som det behövs en till bottensugnig, verkar som det fortfarane finns för mycket jox på botten (antagligen det som virvlande runt i vattnet förr).