Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2828 ggr
Bondkaka
0

Blue tiger ihop med?

Har 5 st blue tigers i mitt 20 liters Aquael och vill gärna utöka min population :)

Nu undrar jag vilka andra räkor jag kan sätta ner ihop med dessa?

Skulle gärna vilja ha Crystal reds, men hört att man inte ska ha ihop dem för de korsar sig.. men om man inte tänkt odla på dem är det väl inga problem, eller finns andra hinder?

[dynamitella]
0

Fysiskt sett så fungerar crystals väldigt bra ihop med tigrar.

Så om du säljer avkomman som "tibee" eller hybrider, någorlunda billigt, så blir det inga problem.

Kör på :)

Bondkaka
0

Åh vad bra! För jag vill verkligen ha några cystal reds också :) hur mycket tar man för sådana avkommor? Och är det beroende på hur bra graderade de blir? Tack för hjälpen :)

[dynamitella]
0

(Tag med en nypa salt. Det är riktlinjer, inte regler. Lika så är det min åsikt, inte alla andras!).

oh-la
0

dom som pysslar med hybrider, och säljer, är ofta duktiga och väl inkörda i "räkträsket". dom tibee som säljs är blandningar av höggraderade föräldradjur, och sällan "vanliga" bättre graderade djur. vi snackar alltså om blandningar mellan deep blue tiger och höggraderade räkor som snow white och liknande. avkommer mellan vanliga tiger och redbee blir sällan mer värda än dåliga kösbär.

dom kassa avkommor som länkats till i bilder är precis så första generationens deep blue tiger och SSS/snowwhite såg ut, alltså kombinationer av riktigt bra räkor. de snygga avkommorna är ett resultat av selektiv avel av avkomman, och finns, mig veterligen bara hos ett par svenska personer. så kommer dom alltså inte se ut.

en vanlig kombination av vanliga tiger och vanliga crystal kommer se ut som ett riktigt dåligt körsbär, alltså genomskinlig, eventuellt åt det bruna hållet, och eventuellt med antydan till ränder, inte ballare än så. dessa räkor kommer inte kunna säljas för mer än just dåliga körsbär.

personligen är jag ingen förespråkare av hybridavel bortsett ifrån de fall där man vat vad man gör och har erfarenhet. i alla andra fall blir resultaten inget bra alls. betänk att det inte direkt finns några annonser ute för just "tibee", ens dåliga, även om både blue tiger och CR har funnits ute några år. avkomman från våra vanliga, dödligas tibees blir helt enkelt skitfula :P

blanda om du bill, men förvänta dig inga snygga avkommor som på bilderna. det där är från flera generationers selektiv avel, och är inget du kommer få fram med vanliga tigers och cr, tyvärr.

[dynamitella]
0

För det första spelar det ingen roll vad för avkommor hon får fram, då hon specifikt säger att hon inte ska odla :)

Däremot har du rätt i att de sistnämda hybriderna är nästintill omöjliga att få fram. Jag la därför till den vanligare och sämre "graden" i mitt första inlägg, för att klargöra lite.

Jag har själv fått fram "lagom bra" hybrider ifrån grad SS+/SSS crystal red/black, goldens och blåa tigrar. Både vanliga orangea tigrar, deep blue och blue.

Mina såg ut ungefär såhär, innan karet kraschade:

http://www.invertebia.fr/photos/album/tibee.black/tibeeblack01.jpg

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/c78.0.403.403/p403x403/405859_355484887861053_1641635383_n.jpg

oh-la
0

#6, jag skrev sällan mer värd än dåliga körsbär, och se ut som dåliga körsbär, inte att körsbär är värdelösa, för det har jag inte skrivit. stor skillnad :P det jag skrev hade heller inget med odling att göra alls, men det blir lite missvisande att visa bilder från en riktigt duktig tysk akvarist som bara inriktar sig på räkor, och har några av de ovanligaste odlingsformerna på det mesta, och en av sveriges duktigaste räkavarister, när avkomman med största sannolikhet kommer se ut som körsbären som jag matade mina ciklider med :P bättre att veta med vilka förutsättningar man ger sig in i det än att tro att man ska få fram ens de "fula" tibees som länkats till, när sanningen mer lutar mot ofärgade eller svagt färgade räkor.

för att få fram bra vita partier, och snygga färgade partier i en tibee måste föräldradjuren ha bra färger, eller bära på anlag för det. dina kombinationer ger ju förutsättningar för bättre avkommor. de avkommor jag har följt från bland annat en av de du länkat till har inte blivit speciellt mycket att hänga i granen förrän andra-tredje generationen.

mitt inlägg handlar inte om att avråda någon med stora odlingsplaner, och det har jag heller inte skrivit vad jag kan se, utan om att förstå att avkomman inte på något vis kommer likna de räkor som länkats till i bild. det blir lätt att lockas av dessa och tro att det ska se ut så, och sedan står man med ett 60-tal riktigt tråkiga avkommor som ingen vill ha. ag är alltså inte pessimist, utan realist, och jag har själv stått där, dock med körsbär, vilket inte var så kul. hade ett gäng sakura för nått år sedan, och en dålig hane slank med ner i burken. oturligt nog var mina sakuras honor, och efter 4-5 generationer hade jag runt 80 räkor som såg ut som skit, och inte en enda uns kvar av mina fina sakuras. tråkigt, och en lärdom.

**Malin**
0

du kan ha dem med bee, black tiger ,blue bee,crystal red,dark green ,golden bee ,malaya,orange bee,red tiger,tiger,white bee=))

Om du vill fortsätta med de starka o fina färger som vi har fram odlade =)))

Mvh malin

snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

**Malin**
0

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

[dynamitella]
0

Då är jag med på noterna! :)

Bondkaka
0

Tack så mycket alla för informationen! :) jag funderar på riktigt snygga crystal reds och/eller snowwhite, för att ev kunna iaf öka chansen för att få någorlunda fina avkommor, om det ens blir småttingar :) just nu har jag 5 st blir tigers men vet inte vilken gradering de har, men kan bifoga bilder när jag sitter vid en dator sedan :)

Bondkaka
1

En ide jag också funderar över är att köpa ännu fler blir tigers men från någon annan person och med fint graderade räkor, så man förhoppningsvis då kan få fram ännu snyggare blir tigers med fin färg :)