Hur rengöra till räkorna?
Hur ska jag rengöra till räkorna? Det är ett kar på 32 l och botten är helt äcklig ! Tänkte ta dammsugaren (typ) men kom på att både räkorna och ynglena (guppy) kan bli insugna där. Hur ska jag göra då? Botten är full av gammal mat och bajs. Pumpen är inte av de bästa laget häller! Blir togkig på detta! Den vill inte pumpa längre :( o den låter något så fruktansvärt att jag inte kan sova. (sover tillsammans med 4 kar o en hund haha!) jag har inte haft detta problemet innan så jag frågar, mina pumpar har funkat i flera år, sedan -08 till och med:) Hjälp! Måste få sova utan att få skuld för att räkolingarna bor smutsigt och fullt med oljud :(
Du kan göra på följande sätt :)
1. Köp/ta en slang som används till exempelvis luftpumpar. En sådan tunn med en diameter på mindre än 1 cm.
2. Tag valfri vit burk.
3. Skapa en häverteffekt, och sug upp allt du ser med den pyttiga slangen. På så sätt får du väldigt lång tid på dig att "städa" utan att suga upp stora djur eller tömma akvariet.
4. Innan du häller ut något kan du använda slangen igen som sugrör, och suga upp räklingar/yngel några cm upp i slangen och släppa tillbaka i akvariet. Därför är burken vit, så att man ser vad som finns på botten.
5. Köp dig en aquael fan "Mini" plus och ta av kåpan :) En gång i veckan skakar du av filtert i en vit skål med akvarievatten, och räddar eventuella räklingar som satt fast i filtermassan. På så sätt undviker du att få ett igenslammat filter, och slipper döda bebisarna.
#1 Jättebra tips! :) Jag brukar även dubbelsäkra genom att hälla det uppsugna vattnet genom en artemiasil långsamt, då hamnar eventuella räklingar som jag inte sett tidigare där. Men då har jag ju sånna som är vita när de är så små så de är väldigt svåra att se oavsett. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

#1 Varför skall man ta av kåpan? Är det bara för att räkorna tycker om att knata runt på filtret?? Eller av någon annan anledning?
Det är för att räklingar åker in och inte kan komma ut igen, och att större räkor kan sugas fast och dör :)
Det är ett plus bara att räkorna gärna plockar på filtert också.

#4 Ahaa! Då ska jag ta bort kåpan på min pump jag har där i nu, hittade en av räkorna där i idag. Ska skaffa mig en sån där fan mini tänkte jag.
Eller vad heter såna där med filter utanpå? I så fall kanske man skulle skaffa en sån lagomt till ett 54 liters.
Jag har aquael fan själv :) Mini och "1". 1-an passar bra till 50-80 liter.
Jag känner inte till några med filter på utsidan än de medföljande till shrimp set. Men aquael-pumparna är lätta att ta av kåpan på i alla fall, och är lättare att ställa in utblåset på :)

Då ska jag skaffa en sån å sen ta bort kåpan. Jag ska ju byta grus i det jag har räkorna till mörkare grus så se syns bättre och färgar ut finare. Hur gör jag lättast? Rengör det nya gruset grundligt spolar o sköljer flera gånger eller ska jag låta det stå i vatten ett par dagar och skölja rent o sen byta det?? För jag måste ju ta ur allt ur karet för att byta gruset…. Måste ju även fånga upp räkorna. Tänkte ju göra vatten byte på samma gång då. Hur mycket ska jag spara av 54 liter?
För det första är mörkt grus ibland giftigt, så se till att få vantarna på ett räkvänligt substrat (bara att googla, det finns många trådar om det).
1. Ta upp alla räkorna. Vänta i en timme och kolla sen igenom karet med ficklampa. Ta upp de du missat (du HAR missat några).
2. Spara så mycket vatten du kan, helst allt.
3. Dumpa ut gruset i en spann och rengör på önskat sätt. Jag brukar köra ner armen och duschslangen på samma gång och röra runt tills vattnet blir rent.
4. Häll upp det nya (räkvänliga) gruset i en egen spann och gör lika dant som med det gamla gruset. Detta för att få bort damm och partiklar.
5. Häll ner det nya, rena gruset i akvariet och inred efter bästa förmåga.
6. Sätt ner det nya filtert bredvid det gamla, alternativt vänta i någon vecka med det nya. Att ta bort alla bakterierna i filter och grus på samma gång kommer sabba hela akvariet.
7. Gör INTE vattenbyte på samma gång. Det kommer som sagt att rubba balansen i akvariet tillräckligt genom att ta bort gruset.
8. Lycka till :)
Du borde skriva en akvariegude Dynamitella! Jag hade köpt den! Och med dina fina bilder till hade det blivit succe!
Haha. Där fick jag mig ett gott skratt :)
Jag vet nog vilka som sitter och rynkar ögonbrynen åt allt jag skriver. Men ni vågar inte säga till, eller hur? :)
Skrev jag något fel..? 
Nej :) Jag uppskattar din kommentar! Hade jag haft tid, och lite mindre haters, så skulle jag gärna gjort det.
Saken är den, att varje gång jag får beröm här på sidan känns det som att någon annan kommer och påstår att jag tror mig kunna allt. Så jag funderade ett tag på om jag skulle svara i denna tråden över huvud taget :)
Jaha, du menar så. Ja det finns väl mycket rätt och fel inom akvarievärlden, liksom alla andra världar.. Alla tycker vi olika och gör olika. Tycker bara att den bästa saken med dina tips är att du skriver dom så lättförståliga. Klart och tydligt. Men jag förstår att det måste vara jobbigt med alla som tycker du är en besserwisser eller nåt..
Ja, jag gillar listor :) Det är svårt att skriva mycket information i en hoptryckt text.
Hoppas att inte allt för många avskyr dessa listor, då jag nog skriver dem två gånger varje dag ibland.
Låt dom avsky det i så fall! 
Jag måste kapa tråden nu när den gick åt det hållet den gjorde. Varje gång jag skriver en fråga här inne hoppas jag att du svarar dynamitella för du har ofta väldigt lätta och bra tips och det märks att du vet vad du pratar om. Sen är ju akvarievärlden så att flera varianter fungerar och alla inte tycker lika men du har många fans här inne, inte bara sånna som rynkar på näsan ;) du är ju min idol här inne! Haha! Känner mig som en fån där löjlig fjortis men ärligt, du vet vad du pratar om så hoppas du lyssnar mer på oss än dom som rynkar på näsan :)

Ahh, men va bra. Då sparar jag vattnet som är i karet å häller i det igen när jag bytt grus :) Så väntar jag med att byta vatten på någon vecka eller så för att som du säger inte sabba allt på en gång. :)
Jag ska ju troligtvis köpa ny pump idag men jag kan ju spara filtret från den gamla pumpen och köra i.. Det är ju ganska fräscht fortfarande. För jag har sålt det akvariet som den pumpen egentligen tillhör så då ska jag skicka med den.
Jag vet att jag har 11 räkor eftersom jag nyligen skaffat dem så jag vet ju hur mycket jag skall räkna till ^^
Jätte tack för tipset :D Jag gillar dina svar, de är utförliga och det känns som att du vet vad du pratar om :)
Angående räkorna :) jag visste inte att du hade koll på antalet. När jag fångar upp mina tror jag att jag har "typ 30", och slutar upp med 80 :D

Jag förstod din tanke hur du menade med räkorna ^^ När allt kommit igång å de räkar av sig så kommer det säkert va svårt att hålla koll på alla när man rengör osv ;P

Jag kom på en tanke.. Kanske kan jag bara byta pumpen idag så den får köras in. Och sen när den kommit igång ordentligt så kan jag ju byta ut gruset. För att inte rubba för mycket på en gång :)
Låter som en bra ide :)
Hahaha! Fick lite tips som inte ens handla om de jag börja med..kul bara ;)