Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 3992 ggr
Jessica Holländare
0

Inredning till vattensköldpaddor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet att denna fråga passar bättre innte på reptil, men det är ju helt dött där inne!! Rynkar på näsan

Undrar bara om någon har något bra tips på hur jag kan inreda med landdel och så till mina vattensköldpaddor? Har två gulbuk och en treköl. Har precis köpt ett 200 liters kar som de ska flytta in i och är tacksam för alla tips och ideer. Skrattande

JosefinGothe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv en rödörad vattensköldpadda, men vet dock inte hur mycket det skiljer sig mellan arterna.

Jag vet att det är många som bygger en landdel av glas som dom silikonar fast på insidan av akvariet. Jag har själv tänkt tanken, men eftersom att jag är en fattig student så får det vänta tills jag blir rik och får mer plats i min lägenhet.

Vet du vilket kön det är på dem?

Det är väldigt viktigt att honorna har någonting att gräva i för att kunna lägga sina ägg. Sand blandat med jord kör jag, och hon trivs superbra.

Vissa har väldigt simpla akvarium, som detta http://www.cichlids.com/uploads/tx_usercichlids/user_pics/1368/pictur_15a7f8b284.jpg

men det är inget jag rekomenderar. Visst är det väldigt enkelt och lättskött, men det ser ju knappast ut så i deras naturliga habitat. Det som är viktigast för mig när jag inreder till min padda är att hon ska få så djupt vatten att simma i som möjligt, och öppen yta på mitten i av akvariet så hon kan dyka mycket osv. Jag har vanlig finkornig sand på botten vilket funkar jättebra, hon ligger ofta på botten och gräver och letar mat.

Jag har byggt en egen landdel med lite fantasi. Jag gick till en blomaffär oc köpte två plast-urnor. En ganska hög (den som ligger i botten) och en ganska vid (den övre). Så vände jag uppochner på den ena och sågade ut ett hål, så det blev en mysig undervattensgrotta. I den översta krukan la jag torr sand blandat med jord, och eftersom den delen håller dig ovanför ytan håller det sig torrt.(Krukorna är fastskruvade i varann så dom inte ska kunna glida isär)

UV/Värme-lampan sitter alldeles ovanför landdelen (akta så det inte blir för nära/för varmt). Jag har också en annan landdel som hon kan gå upp på om hon vill ha det svalt, men den går inte att gräva i.

Lägger upp en hemmasnickrad bild.

Eftersom du har tre paddor måste du tänka på att alla tre ska kunna vara uppe på landdelen samtidigt utan att behöva ligga på varann.

Har du några mer frågor så fråga gärna så hjälper jag så gott jag kan :)

//Jossan

Jessica Holländare
0

Tack så hemskt mycket för svaret!! Jättespännande att läsa.

När dom var små hade vi dom i ett terrarie och då hade jag i en plastbalja fylld med sand och några stenar brevid för att lättare kunna klättra upp. När de blev större fick de flytta till akvariet för mer simmöjligheter, vilket dom älskade!! Hade bara en stor barkbit som de kunde klättra upp på. Känns en aning snålt och tråkigt.

Så nu ska dom få det bra. Glad Jag tror det är hanar hela bunten, men lite osäker. Ska kika nästa gång jag är och hälsar på dom. Dom är hos särbon.

Jag hade funderingar på att dela av med glas, men jag skulle vilja att dom hade hela simytan. Funderar på om man kanske kan typ kila fast någon slags frigolit låda eller nåt som man kan fylla med sand som kan flyta uppe på vattnet..?

Väldigt fiffigt du hade gjort med urnorna. Hade nog fått ha stooora, för dom är bjässar nu. Tungan ute

Tack igen!! Jättespännande med tips.

JosefinGothe
0

Ja, det är ju lite klurigt och man behöver mycket fantasi, haha :) Jag trodde att min padda var en hane eftersom h*n inte hade lagt ägg någonsin, och helt plötsligt kom det fem stycken, och hon är nu 14 år! Knasigt…

Det låter som att du har några bra idéer, och man får prova lite innan man hittar något som passar :)

Har du bara hanar så kan det ju vara snyggt med typ ett stenrös eller stora grenar, huvudsaken är ju att hela sköldpaddan ska kunna vistas ovanför vattenytan.

Jag har försökt dekorera fint med mycket stora växter och sånt, men min padda ger sig inte förrän alla växter är uppätna :D

//Jossan

Jessica Holländare
0

Uppätna eller uppgrävda. *suck* Dom är såna små monster!! Tungan ute

Jag ska fundera lite och när allt är klart kommer jag lägga ut bilder. Men det tar nog någon månad.

Tack igen för tipsen.

oh-la
0

skulle man inte kunna bygga en landdel i frigolit som man silikonar fast på glaset, lite som man gör med "vanliga" hemmagjorda akvariebekgrunder? man kan ju exepmelvis klistra ihop ett antal frigolitstycken till den höjd man vill ha, utforma den som en strandkant exempelvis, gröpa ur den i mitten och fylla med grävmaterial? skulle kunna bli snyggt, och man kan forma lite som man vill.

Jessica Holländare
0

#5 - Ja, det var lite tanken jag hade faktiskt. Borde ju kunna bli bra. Glad Tack!

plutopellis
0

Micke bockade till gängen som han hängde upp vår bark på, om du gör något sånt på hela kortsidan med något?

Jessica Holländare
0

Förresten, någon som vet om vi har en tråd om att bygga egna bakgrunder?

plutopellis
0

Ja det ska finnas nån sån men fråga mig inte vad den hette! Haha :)

Jessica Holländare
0

Jag får leta. Skrattande