Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3143 ggr
plutopellis
0

Karantän

Hej alla!

Om jag köper fisk från djuraffär/privatperson och vill sätta den i karantän innan jag lägger den i karet hur gör jag? Ska man ha något medel i? Hur länge ska den vara i karantän? Ja, och alla andra frågor ni kan tänka er som jag glömt ställa Glad

[dynamitella]
1

Tag valfri burk/spann/akvarium och fyll upp med vatten från önskat akvarium.

Sätt ner påsen med fisken i karet.

Häll i en deciliter vatten från akvariet till påsen var 10.e minut.

Efter 30-50 minuter kan du håva upp fisken och släppa ner i karantän-karet.

Släng vattnet i påsen, då det kan innehålla bakterier från butiken du inte vill ha :)

Vänta i några dagar/vekor tills allt är grönt. Koppa sen ner fisken i huvudakvariet.

plutopellis
0

Tack för bra svar som alltid dynamitella Glad

[dynamitella]
0

No problemo :)

Vissa (som jag) slänger ner alla fiskar rakt ner i akvariet, och tar konsekvenserna.

Och vissa koppar i 1-3 timmar (!) varje gång.

Så tänk på att jag bara skriver ett av valen man har :)

plutopellis
0

Jag brukar själv bara ösa ner, det vet du ju Förvånad men ibland så känner man ju på sig att just dom kanske kanske inte ska ner direkt Flört

kallepudas
0

jag gör nog mer som dynamitella…ner med fisken & sen fårman ta konsekvenserna ibland…

Men det gör jag mer med tåliga fiskar som diverse ciklider.

Häromdagen blev detnågra nya gyppy & dom koppade jag in….ja snudd på 3 timmar..väntar väl mest på att dom ska dö för det brukar dom göra…typiskt mig att inte kunna ha typ den lättaste fisken som är som ogräs hos andra..hahaha

Tror väl att jag ska bli mer petig framöver med detta när detär ny fisk…köra nån sorts karantän…men just nu akvariebrist så får allt gå på detta lätta sätt än.

plutopellis
0

Hahaha! Du får köra över dom också FlörtTungan ute

Be-Bopz
0

Jag har alltid nya Guppy i karantän minst 3 v, vill inte ha sjukdom hos mina blue/green moscow :)

plutopellis
0

#7 Tack! Glad

[nan013]
0

# 7

Säljer du blue/green moscow ?

Be-Bopz
0

#9 Inte än, men jag hoppas snart på att kunna det :)

Jag har ett 540 liters kar fullt med dem, men de måste yngla av sig lite först oxå.

Hell
0

Kör alltid karantän om jag inte litar 101% på källan, har åkt dit på det förut (annars gjorde jag det aldrig) och fått in otäckheter som jag tycker det är så skönt att slippa. Vet inte om nån har nämnt det redan, men har fått för mig att 3 veckor är rekommenderad karantän-tid. Jag kör på det och det har funkat bra hittills, skönare att medicinera i ett karantänkar än att behöva göra det i "hemmakaren" eller vad man ska säga. ;)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

plutopellis
0

#11 ja sant, tack för svar! :)