Högt PH
Kollade in mina 2 akvarier jag har här hemma då jag kom på att jag har såna där enkla tester. Och där visade sig att Ph't var över 9 på ett av akvarierna - det var alltså jätterött på skalan ehum.
Så undrade lite vad det kan bero på.
Har fullt med växter, växtgödning i botten, blästersand ovanpå, 1 stor-rot och flertalet stenar.
På senaste tiden har även en Dvärggurami dött och en rosentetra. Dock med några veckors mellanrum. I det akvariet bor nu 9 rosentetror, en eldsjärt, väderål, Ancistrus och 3 dvärgguramisar. Det ligger på 112Liter. (är på jakt efter ett större för jag vet att eldstjärten börjar växa ur det jag har och väderålarna älskar att röra på sig but so far, no luck)
Jag kör 30% vattenbyte varje måndag/tisdag. Har ett Eheim-filter som jag gör rent varje vecka vid vattenbyte.
Matar kanske 3 dar i veckan.
Vad kan man göra för att få ner ph't?
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Dropptest eller stickor?
För att få ner pH kan man ha i bikarbonat tror jag, hoppas någon hoppar in och rättar mig.
Annars eklöv, alkottar, vissa rötter tar ner pH.
Hoppas du får hjälp av nån som är mer insatt och lycka till!
#1 "För att få ner pH kan man ha i bikarbonat tror jag, hoppas någon hoppar in och rättar mig."
Ja då gör jag det direkt! Bikarbonat HÖJER PH :P
Dock funkar ju rötter osm sagt, och sedan finns det ju "PH minus" medel man kan ha i!
Tack Kamillah! Så är det ju självklart! Döööh! Bikarbonat är ju basiskt! Och jag har gått natur 
bra där plutopellis! :)
Stickor =)
Vet dock inte vad det brukade ligga på förut men kom på att tänka, shit va rött det där var då :P
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Köp dropptest säger jag med en gång. Har aldrig själv haft stickor för alla här inne säger att de inte är tillförlitliga…
Haha okej =)
-Albert Einstein
Jag hoppar in och stärker att alkottar är effektiva som fasen :)
Jag håller på att kläcka pansarmal-ägg nu, och använder då alkottar för att sänka pH värdet enormt på kort tid.
Alkottar kan vara lite svårt för mig att få tag i ;) Men tack för tipset =) Ska in på arken zoo imorgon och köpa dropptest. Så får se om det blir någon ytterligare rot i akvariet. Får filura ut något! :D
-Albert Einstein
Till framtida bruk ska jag ut och plocka hem en liter alkottar :) Inte nu, men den kommande veckan.
Det känns som att många uppåt i landet inte kan få tag i det som vi här nere.
Jag vet nog inte ens hur en alkotte ser ut! Haha 
Torv sänker också väldigt effektivt, jag har haft torv under gruset i två kar och då har pHt aldrig varit över 6,5.
Har du kollat vad du har för pH i kranvattnet?
Tips, tvätta aldrig filtret när du byter vatten. Det kan det sabba bakteriekulturen. Jag rengör aldrig mina filter annars än när de börjar bli tröga (och det kan ta månader), och då endast i akvarievatten och aldrig så det blir helt rent från skit.