Dynamitellas "paludariumtråd"
Nu är paludariumet (eller vad man ska kalla det) färdigt :) Jag är inte riktigt nöjd, och kommer säkerligen göra ändringar hundra gånger om innan jag blir nöjd.
Men en uppdatering är alltid roligt, eller hur?
Karet rymmer ca 80 liter, men bara två spannar vatten gick i för att få rätt höjd på vattnet. Jag kommer nog arrangera om växterna baktill så att jag höja "strandkanten" några cm till.
Planerna är orientaliska klockgrodor (1+1 eller 1+2).
Inget är limmat eller fastsatt, då jag är ombytlig som en femåring :) Baktill står växterna i plastburkar eller sporadiskt på roten. Ingen utav växterna tål dock stora mängder vatten, så jag hoppas innerligt att de inte går och dör för mig.
Total kostnad för allt (inkl. akvarium, rötter, växter och teknik). 425;-
Riktigt snyggt! :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Vad mysigt det ser ut!! Jättespännande. 
Orkar inte hyr snyggt du inreder dynamitella! är helt utom mig av avund….

Vad fint! Varför inte låta växterna växa till sig i stället för ommöblering? Det blir snyggare när det väl fått gro in sig lite.
Måste säga att det inte är helt olikt favoriten du visade i en annan tråd.:)
Ååå så snyggt!! :)
Så vackert!! Blir också sjukt imponerad av hur du får till din inredning. Jag blir aldrig nöjd :(
Tack! Alltid roligt att höra. Jag rynkar på ögonbrynen då och då. Alldeles för lite mossa, och gruset är tvåfärgat (det räckte inte till, så jag fick ta svart också).
Jag är rädd att de kommer dö :) I alla fall någon av sorterna. Jag tror att jag ska lägga in en "mossmatta" sen uteifrån och peta ner mossa i alla vrår :)
Kan du inte skapa en tråd där du beskriver steg för steg hur du har gjort? (om du inte redan har en) gärna med bilder på punkterna också.
Blir sjukt sugen på nått liknande men har inte en aning hur man går till väga :)
Jag kan inte, då jag inte tog bilder av processen :(
Jag arbetar som ett yrväder nämligen, så att fota medans jag gör saker är alldeles för oorganiserat (jag ändrar layout tusen gånger).
Däremot kan jag förklara med ritade bilder hur det byggdes upp :)
Haha okej.
Det vore verkligen kanon om du vill göra det :)
satan vad snyggt rent ut sagt!
Snyggt du fått! Jag ska börja fixa med mitt 200L till ett liknande som ditt, fast till mina salamandrar. :) Vad är skillnaden på ett vivarium och paludarium? Vet du det?
-Rasmus 🌈
Wow, vad snyggt!!
tack :)
Ett vivarium är regnskogsversionen av ett terrarium. Alltså med en bäck eller lite vatten. Inget måste, dock.
Ett paludarium är minst 1/3 vatten, skulle jag vilja påstå :)
#17 Okej. Har alltid undrat. :)
-Rasmus 🌈
Vill gärna se fler bilder:-)
Så sjukt fint!
Har du några tips på hur man kan göra så fint i sitt akvarium? För jag blir aldrig nöjd…
Jätte fint! de ser lummigt ut =)
Jätte mysigt du har fått det! Sprayar du växterna något eller håller sig luftfuktigheten så pass hög? Och hur klarar växterna akvariebelysningen? Verkligen kul att du vågar testa lite!
Lite nyfiken bara, när blir det invånare i karet? 
Tack! Jag sprayar på dagarna och har av luckan i locket för att vädra lite, men på natten är det stängt, och då är det så dimmigt att man inte ser genom rutorna :) Växterna ser ut som när jag köpte dem, men jag funderar på att byta belysningen (det är ett rör bara, och det som sitter i är uv). Så fort jag får tag i några! Haha.
Har du någon slags värme i?
Nej. Kommer sätta ner en liten värmare till hösten :)
Bara i vattnet då? Jag känner mig så trög! Haha! När flyttar invånare in? Det är då mysigt! Blir allt lite sugen :)
Ja :) ljuset värmer, och så blir det varmt i luften från vattnet. Jag letar som en tok efter grodor !

#27 Här är en på repti som säljer i Skåne:
Jag får inte plats med alla :) Men jag kan ju maila och fråga om han kan sälja ett par.
Haha! "och så länge varade det".
Gick in på rummet och ser allt ligga i en hög! Gruset hade runnit fram, så att allt kollapsat.
Jag har improviserat lite och tagit bort de växter som krävde krukor och jord. Bild kommer sen :)
Surt! Du har sån otur… 
Haha. Ja, det hemsöker mig dagligen.
Gud vad jobbigt:( hur länge tar de att bygga upp en ny? :)
Tio minuter :)
Det var bara att möblera om lite och svära över det hela, så var det klart.

hur blir det om man ställer ner en typ glassbunke med en sten i botten och planterar i den, sedan lägger lite större stenar runt som stabiliserar "backen" och sedan på med gruset? då borde det inte ramla ihop? skitdålig förklaring på hur jag menar :P
#35 Det blir nog bra :) Glas är ju tungt, menar jag. Det borde gå hur bra som helst.
väldigt snyggt!!
#39 Haha det var nog en syn det xP
Man måste ju bjuda lite på sig själv för att göra det fint!
Blir jättemysigt.
vackra 
Vad fina! :)
-Rasmus 🌈
Gud vad kul med grodor! Jättefina :)
Vilka sötnosar!
Vågar knappt titta på din tråd. Får ha begär och vill ha ett paludarium med söta grodor jag med. Snart går jag runt med måttbandet och letar plats åt det i min överbelamrade lägenhet.
Det ser verkligen jättefint ut. Grattis!
Åh så fina! :) Och vad roligt! Jag skrattade allt lite åt din mossberättelse :)

Vilka söta små liv! Hoppas de börjar spela för dig, låter de som de Svenska klockgrodorna så är det sjukt imponerande hur mycket ljud en enda liten groda kan ådstakomma!
Vad fina dom är! Hoppas dom ska trivas. Vad äter en såndär?
Tack :) Det hoppas jag också.
Idag fick dem vars två mjölmaskar. Jag har planerat att mata dem med syrsor 3-4 dagar i veckan, mjölmask 1-2 ggr och något annat spännande som jag fångat eller tinat 1 dag/vecka.
I regel matar folk dem mest med syrsor. Efter det, mjölmask, vaxmott och zophobas.

riktigt fint har du fått det! och grodor är ju bara för charmiga! du vet att man inte kan lägga in för många bilder på grodor ;)
Okey, massa äckliga insekter.
Spännande!!!
Tack! :) Visst är dem.
Jag kommer lägga upp bilder allteftersom de blir modiga och kommer fram. Jag fick lite magsår idag när jag bara hittade en, men hittade med hjälp av ficklampa och spegel den andra bakom en rot :)

hahaha! ja, finns det något som kan få en att göra så knäppa saker som akvarieinvånare :P jag hävdar starkt att vi akvarister måste ha minst en skruv lös, in a good way såklart ;)
jag är urdålig på gridor, när kan du könsbestämma dem? förökar dom sig i fångenskap?
Ja. Normala människor ser nog oss som något knäppa :)
Jag vet inte riktigt när eller hur man könsbestämmer. Vad jag vet är att hanarna bräker/skäller och rider på honorna eller på andra hanar. De förökar sig sporadiskt i fångenskap. Om man vill få dem att leka ordentligt så ska man lägga dem i dvala i kylen i några veckor och sen återinföra dem i kare.
Jag tror dock att jag ska försöka med naturlig parning utan dvala när de blir vuxna (om det är olika kön på dem) :) Jag gillar inte idén att lägga dem i kylen.

mycket spännande! ska verkligen bli intressant att följa om det visar sig vara hane och hona. och snygga är dom ju också. riktiga små pärlor!
Haha! En av dem sitter och piper. Jag kan inte sluta fnissa, så roligt det låter.
Jag ska spela in ljudet när jag kan så att ni får höra :)

Kul att de börjar låta redan nu :)
åhh, nu blir ju jag sugen…. :(