Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4322 ggr
Jamie+Engla
0

Räkor?

Klarar crystal red/black räkor av några guppys i ett 30 l kar? Hur många guppys kan där då vara? Tänkte 3-4 guppys (parningskar) och då 5-8 räkor.. Kan detta funka? Tips på mat till räkorna? Speciell inredning? Hur pass ofta kommer det räkbebbar och hur klarar de sig fritt hos de vuxna och tillsammans med Guppy? Hur ser man en tydlig könsskillnad på räkorna?

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[dynamitella]
0

Klarar crystal red/black räkor av några guppys i ett 30 l kar?

- Ja. Men guppysarna kan/kommer skrämma räkorna, äta dess avkomma och ibland skada eller döda de vuxna. Ibland går det dock hur fridfullt till som helst.

Hur många guppys kan där då vara? Tänkte 3-4 guppys (parningskar) och då 5-8 räkor.. Kan detta funka?

- 1 hane per 2 honor gällande guppys. 7-8 räkor går bäst i mitt tycke, då de gärna går i grupp :)

Tips på mat till räkorna?

- Räkor äter allt fiskar äter. Men vill du vara extra snäll kan du peta ner en bit algtablett och några torkade eklöv.

Speciell inredning?

- Massor (!) med växter. Gärna så mycket att du knappt ser in :) Eller så nära du kommer till det i alla fall. Rötter är trevligt. Tänk på att räk-säkra filtret genom att ha en nylonstrumpa över eller blotta filtermaterialet.

Hur pass ofta kommer det räkbebbar och hur klarar de sig fritt hos de vuxna och tillsammans med Guppy?

- Det kommer räkbebisar var/varannan månad, om man har tur. Men att de ska överleva med fiskar är ovanligt. Man har i regel aldrig fisk om man ska odla räkor, då all fisk äter bebisarna. Massvis med mossor och växter kan dock gömma några så att de överlever. Kom dock ihåg att caridina cantonensis inte förökar sig lika effektivt som exempelvis Körsbärsräkor.

Hur ser man en tydlig könsskillnad på räkorna?

- Man ser ingen enorm skillnad på crystals. Honorna är i regel lite större, och har en "bulligare mage".

http://3.bp.blogspot.com/-9ccMlUcWsCU/TxOsytlf6ZI/AAAAAAAAApA/RyJg5DeSx-k/s1600/SexingShirmp.jpg

Jamie+Engla
0

Hur stor skillnad är det på fortplantningen hos crystals än körsbär?

[dynamitella]
0

Här hemma är det minst 3-4 gånger långsammare. Under förra året fick mina 10 körsbärshonor minst 50 kullar, medans mina 10 crystal red honor bara fick 3 kullar (varav bara 6 räkor överlevde till vuxen ålder).

Nu har jag haft oflyt, eller vad man ska säga. Jag har inte "fått till det" riktigt med caridina cantonensis-släktet alls.

Men de är i regel bra mycket långsammare och segare än körsbär eller liknande :)

Jamie+Engla
0

Kan man Ha både cr och körsbär? Utan att de blandar sig eller de spelar ingen roll för mig men gör de det eller håller de sig till sin ras?

[dynamitella]
0

Man kan ha de tillsammans. Så länge man anpassar karet efter cr och sen "slänger ner körsbär" så går det bra.

Däremot är det viktigt att hela tiden sälja eller flytta på körsbären, då de konkurrerar ut cr med tiden. Ju fler de är i jämförelse, ju färre crystal-bebisar får tag i mat och överlever :)

oh-la
0

min erfarenhet av att blanda körsbär och crystal är att det inte går alls om man vill ha räklingar på sina crystal. körsbär förökar sig så jäkla fort och konkurerar ut crystal direkt. bryr man sig inte så mycket om räklingarna är det bara att köra, men vill man ha smått bör man ha dem i separata burkar. för att få cr att föröka sig fick jag avliva körsbär i parti och minut kändes det som. tog bort alla jag såg och efter nån månad var dom lika många igen. verkligen räkvärldens guppys och värre ändå.

Jamie+Engla
0

Okej.. Ja jag har ett par kompisar som vill ha räkor men vill inte köpa utan få av mig. Så blir av med dem blir jag! ;) Så ska körsbären ner först och sedan cr? Eller ska jag anpassa allt efter cr och ta i de först o sedan körsbär eller? Trött o förvirrad :)

Jamie+Engla
0

#6 haha! Jag har Guppy "odling" och MÅNGA släktingar o vänner som har haft/ vill ha räkor ( körsbär ) så jag lär de det jag lär mig här så dem kan få bebisar sen. Sedan så kommer en hel del räklingar att bli mat åt några guppys:)

oh-la
0

hahahaha! ja, jag kan säga att det var lycka när jag kunde börja mata mina malawi med räkor. nu har jag gjort mig av med alla körsbär utom två som jag bara inte får tag på, men dom går med malawiyngel och kommer inte i närheten av mina cr, så det gör inte så mycket. jag kommer dock inte blanda igen, men jag är å andra sidan bara intresserad av cr. tycker inte det är så spännande med en räka som skulle föröka sig i toan om den fick chansen. inte mycket till utmaning, men bra foder!

crystal är mycket känsligare med vattenvärden än körsbär, så börja med crystal. körsbär kan som sagt nästan leva och föröka sig i en kaffemugg, så dom har inte mycket till krav.

[dynamitella]
0

Du tog orden ur munnen på mig :) Tackar!

Jamie+Engla
0

Sååå… Sammanfattning: jag ska börja med endast cr? De blandar färgerna rätt bra själva va? Körsbär blir de nog en annan gång haha!

Jamie+Engla
0

Vad för världen Ska cr ha på vattnet ? Alla saker man ska kolla innan man köper dem skulle jag vilja veta! Ska nog iväg idag o titta men tar då med mig lite vatten från karet o testar där om de e godkänt för Cr :) tusen tack för all hjälp!

oh-la
0

crystal ska ha surt, kallt vatten. inte gärna över 25 grader, gärna runt 21-22 grader. har du gamla rör eller vatten från egen brunn kan det vara bra att använda vattenberedningsmedel eftersom dessa räkor är känsliga för metaller. låggraderade räkor är i regel mycket mindre känsliga än höggraderade räkor. pH runt 6-6,5 skulle jag säga är bra. räkor är också känsliga mot ammonium och nitrit och dör redan vid ganska låga halter. även där gäller att låggraderade är mindre känsliga än höggraderade.