Jättestor java ormbunke? :O
Skickade min pojkvän till djuraffären idag för att handla kalksköldpaddor samt java ormbunke om dom hade eftersom det var 5 plantor för 99kr fram tills idag.
Han kom hem med något monstruöst stora plantor xD har jag haft otur när jag handlat dessa växter tidigare som fått plantor knappt en dm stora som dessutom bara växer på bredden, eller finns det skitstora java ormbunkar? :P
Dessa var typ 2,5 dm höga och bladen är lika stora som mina största svärdplantor! Dom ser alltså ut som mina små java, men är mycket större!
Tänkte ha dessa i lilla karet till räkorna, men slänger jag i dom så sticker dom ju upp ovanför ytan :P
Ja, det kan det vara :)
Jag hade en javaormbunke som var 30x30x50 cm förut. Växandes på en stock.
Jäkla bra pris, måste jag säga. 20 spänn plantan :)
Så dom kan va superstora alltså? Vecklade ut en bit tumstock och kollade en av plantorna, från rot till toppen av ett blad var den 34cm. Mina andra har varit typ 1dm :P Blev superchockad när Lukas slängde fram växterna i ansiktet på mig xD så nu har jag 5 jätteplantor som inte får plats brevid varandra i 30 liters karet så jag får byta ut några av dom små i stora karet :P
Vissa av bladen har små, svarta, helt runda prickar. Vet du vad det kan vara?
Vad roligt :)
Prickarna kan antingen vara sporerna varifrån de förökar sig (skickar ut små-bebisar på bladen), eller så är det någon form av brist.
Se om det blir bättre på de nyutvuxna bladen i ditt kar. Man kan inte läka gamla sår :) Utan det får växa på nytt.
Btw. Detta är en javaormbunke. Kolla storleken. :) http://www.aquascapingworld.com/gallery/images/1/1_Java_Fern_Large.jpg
Ja vi får väl se vad det är. Typ bara dom största bladen som har prickarna så det visar väl sig ^^
Jäklar vilken jättebuske :O fan va snyggt! Jag vill ha typ något sånt där i mitten av mitt stora kar, eller som du har/har haft i något av dina. Som ett stort träd lixom, men jag vet inte hur man gör :S Tänkte improvisera och binda en maaaassa grönt på största roten som jag har och sen binda grönt på stenar och lixom lyfta upp roten så den kommer högre upp å sen sätta en massa grönt runt om så man inte ser att den är upplyft :P
Gör det!
Du vet att du kan dela javaormbunken i hundra delar också? Bara att hacka loss och binda fast på önskvärt ställe. Jag har märkt att de växer bättre ovan jord.
Ja det bästa med java ormbunke är att man kan dela varje planta som man köper i typ tre normalstora delar, så jag har ju nästan köpt 15 plantor för 99 :D
Jo, mina kryper lixom upp ur gruset och lägger rötterna uppepå. Tråkigt när dom flyter iväg men jag brukar lägga en liten sten på en del av växten så den inte åker iväg :P bättre att binda iofs…
Btw, tänkte göra om 30L karet till räkor, men fick nyss veta att en del svart grus kan innehålla skit som e giftigt för räkor. Om detta gift kan finnas i gruset man köper på djuraffären så bör jag byta ut det svart/rosa gruset som jag har nu. Vad brukar du ha för grus till dina räkor?
Jag har detta: http://www.pwss.se/product.php?productid=3309&cat=3&page=7
Köpte det dock i min lokala djuraffär, och hittar inte namnet.
Det är 100% räksäkert :)
I see :) synd att man inte kan fråga personalen -.-' men det behöver inte nödvändigtvis vara svart… kan byta ut allt mot något annat om det behövs. Har för mig att det finns någon kattsand man kan ha i akvariumet, eller att jag läst att någon haft det iaf, eller fungerar det bäst som typ växtjord under gruset? Oj så krångligt det blev :S
Kattsand är i mitt tycke jättedåligt :( Det är nämligen värdelöst att plantera i. Det är så lätt.
Men du, vad för räkor ska du ha? För soil är ju skitbra om man ska ha exempelvix crystals. (även det är ganska lätt, och lite jobbigt att plantera i om man ska fara runt. men det agerar som ett biologiskt filter, typ).
Då förstår jag :) eftersom jag e räk noob så tänkte jag köpa körsbär som första gång :) vad jag förstår så är dom tåligast = enklast :P
Får väl se vad för sorts grus det blir. Engelsk sjösten är ju lite tråkigt att ha i alla akvarium kanske, men det vore bra om både växter och räkor mådde bra :)
Var det på arkenzoo du handla växterna? De hade en sån kampanj. Gick in i handla o köpte 10 växter, jag vet inte varför men jag betala bara 99 för de 10 växterna! De kludda sig med registreringen om att bli medlem så om de blev helt knas allt och de va mamma som fick betala för jag tog lillebror ut i bilen. När hon satt sig i bilen gav hon mig de pengar som blev över.. (jag tänker) mamma? Vad kosta detta? -99 Vaddå då? Asg hahaha!
#11 ja det var på arken zoo :) men sedär, då fick ni lite extra då :)