Medel till räkkar?
Jag ska starta upp ett räkkar snart men vet inte vilka vattenberedningsmedel jag ska använda. Har ett större kar hemma som jag använder aquasafe till, funkar det till räkor vid vattenbyten?
Tips på vilka medel jag bör använda vid uppstart är högt uppskattat!
(Vet inte om de vanliga som man använder till fiskar funkar like bra till räkor?)
Jag har inget medel i mitt, varken vid uppstart eller vid vattenbyte. Tog vatten från mitt andra kar och inredde räkkaret. Sen fick det brumma på med växter och inredning någon vecka innan räkorna flyttade dit.
#0 Det finns speciella för just räkor tex Fluval Shrimp Mineral.
Easy life FFM fungerar jättebra :)
Däremot använder jag mig inte av några medel. Jag kör in akvarium med småfisk som sen flyttas (för att jag helt enkelt alltid har tonvis med levandefödare hemma).
Hm, okej. Jag har ju ett akvarium redan som jag kan ta vatten av, det har varit i gång sen början av året. Då kanske jag inte behöver köpa en flaska bakteriekultur?
Jag har ingen fisk jag kan använda tyvärr. Det är bara äppelsnäckor i det andra karet.
Hittade denna produkt, den verkar bra: http://www.pimpyourshrimp.com/sv/aqua-tropica-produkter/at-crusta-nano-vattenberedning/at-nano-guard-light.html
#3 Så du använder inga medel alls vid vattenbyte? Räkor verkar ju känsliga?
Tack för era tips! :)
Ja, räkor är känsligare än fiskar :) Därför gör jag aldrig mer än 30% vattenbyte åt gången. När jag startar upp nya räk-kar tar jag använt vatten bara, så du kan göra det samma.
Flytande filtermedia är inget måste. Har du inte extrapengar att slänga på det så går det bra utan.
Okej, tack så mycket för hjälpen! :) Får jag fråga vad du tycker om växtgödning med, är det inte heller ett måste? Tänkte ha väldigt mycket växter hos räkorna.
Precis. Jag använder absolut ingenting annat än kranvatten :) Räkorna bajsar en hel del, som ramlar ner genom gruskornen rakt ner till växternas rötter och agerar näring.
Så mina växter växer som sjutton utan hjälp :)
ts, vad ska du ha för räkor?? :)
(nyfiken)
#7 Okej, tack! :)
#8 Jag funderar fortfarande. Körsbär ska ju vara lättast och jag är nybörjare, men eftersom jag redan har några såna hemma så skulle jag vilja ha en annan räka i dethär lilla karet. Vi får se vad det blir, men det lutar åt crystal red.
annars finns det ju många färgvarianter på körsbärsräkan :)
Gör det? Jag har bara sett röd, vad finns det mer för färger?
Det finns gul räka, blue pearl, white pearl, sakura (red/orange), rili :)
De färgerna känner jag till men visste inte att de alla var Körsbärsräkor :O. Så de är alla samma art och lika lättskötta?
Vad skulle ni rekommendera att använda som bottensubstrat?
soil eller någon mörk sand/grus. skulle undvika svart då den kan vara giftig för räkor. även färgat grus
Med det sagt är all räk-soil 100% räkvänligt oavsett färg :)
Här är en bra sida som går att lita på. (perfekt med soil om du ska ha crystals).
förlåt, otydlig :D menade svart sand/grus :)
Ingen fara! Ville bara ha det sagt så att hon inte undviker svart soil (finns det ens någon annan färg på soil än brun/svart/grå? :))
det tror jag inte :)
men då förstår jag.
och om man inte gillar färgen på soilen kan man ju alltid ha nåt annat substrat över!
Tack för svar, blir soil då! :)

#19, jag har svart soil, precis lika snyggt som vilken svart sand som helst :) grym på att hålla pH är den också!
all svart sand är inte till ondo. glittrig svart sand ska man akta sig för om man har bottenlevande djur och räkor som är känsliga för metaller. vissa av dessa innehåller aluminium silikat som är giftigt. även skiffer vet jag många har haft problem med tillsammans med höggraderade räkor, som över lag är känsligare för utfällningar i vatten.
färgad sand kan, om man har otur, släppa gifter, men jag tror att det är mycket otur och känsliga djur. jag skulle dock inte ha färgad sand, skiffer eller glittrig sand med mina crystal, för säkerhets skull. den svarta soilen tycker jag är riktigt snygg faktiskt. den röda är jag inte speciellt förtjust i.