Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 4667 ggr
Ödlan
0

(K) 6/9 Växter till akvaterrarium

Jag håller på att planera ett akvaterrarium för grodor, inte bestämt vilken art än. Men behöver då växter både till landdelen och till vattendelen. Är helt okunnig på växter så jag hoppas på hjälp här Flört

Kanske finns det också nån som har växter att sälja som kan passa?

[dynamitella]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar att du åker till en riktig blom/växtaffär för landväxterna :) Där kan du förklara att det kommer vara mycket fuktigt i karet och att du behöver växter som passar till klimatet.

Jag har nyss satt upp ett akvaterrarium själv. Jag tvingade upp anubias, javamossa och vattenspikblad på land med framgång :) (vattenspikbladen, vallisneria och javamossa är inte planterat på bilden).

Mina klockgrodor hämtar jag imorgon. Rekommenderar att du nosar lite på arten. De är himla fräcka tycker jag.

Bild på mitt kar:

Ödlan
0

Jättefint! Nåt sånt jag tänkt mig. Får ta en tur till handelsträdgården i helgen.

Har funderat på Korallfingergrodor el Klockgrodor. Lutar nog åt Klockgrodor då dom är lite mindre.

Du har möjligtvis inte några vattenväxter till salu? Har ingen bra erfarenhet av djurbutiken här tyvärr så jag köper helst av nån privat.

[dynamitella]
0

Korallfingergrodor passar inte i ett sånthär kar :) De är trädlevande, och bör ha ett högt terrarium med massvis med växter (jag vet inte om de kan simma?).

Jag ville nämligen själv ha dem, och inte klockgrodor (då klockorna är aningen fulare, haha). Men fick råd att inte skaffa dem till ett paludarium :)

Jo, jag kan nog skrapa ihop lite grann. Någon vallisneria, hygrophila, bacopa, vattenpest och mossa. Kanske ett litet skott vattenspikblad också. (Jag har inget till salu, men kan säkert ansa några skott av varje för denna gången) :)

Ödlan
0

Det lilla jag sett om Korallfingergrodan är nog just så som du säger, trädlevande. En liten vattendel kanske. Då får det bli Klockgrodor denna gången :)

Men gu va snällt om du ville skicka lite, behövs ju inga massor utan lite att börja med. Skicka ett PM om betalning osv.

Tack så länge :)