Vad göra?
För ca 1,5 år sen så fick min älskade sambo för sig att han skulle köpa en egen fisk till akvariet. Han åkte till djuraffären och pratade med dom, hittade en som han fastnade för och kommer hem med en svart Slöjstjärt. Den var liten och söt då men den växer och står i och nu tycker jag att den är alldeles för stor för vårat akvarium. Vi har pratat med djuraffären efter inköpet och de vill förstås inte ha den tillbaka. Men jag blir ganska förbaskad för efter att läst på så har jag förstått att det inte är en ensamfisk, den kan bli enorm, den vill ha kallt vatten och den äter bannemig allt!
När min gubbe var där så berättade han att vi har ett mindre akvarium och vilka andra fiskar vi hade. Då kan man ju tycka att de kunde iaf berättat om just den arten.
Iallafall!
Nu är ju denna fisk för stor och har två kompisar som verkar växa ikapp. (en kidnappning från en säker död) Skulle det kunna vara så att dessa krabater kan överleva i en damm? Kommer försöka omplacera dom men i värsta fall så blir det avlivning.
Sen har jag en svärdbärarhona (en till individ från kidnappningen) som jag är lite fundersam till… (Tror nästan jag får ta kort på rackarn.) Jag tvivlar mer och mer att hon är en svärdbärarhona. Hon har en superfin stjärtfena, stor mjuk och "böljande" tudelad med rundade toppar. Hon börjar också bli för stor…
Mvh Maria