Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 874 ggr
[Geekinblack]
0

Kvarlevor kvar?

Måste fråga en sak… en platy hona som jag hade i stora karet gömde sig under pumpen och sånt där som dom kan göra när dom mår dåligt av någon anledning så jag flyttade henne till mitt 63 liters som stod tomt förutom några äppelsnäckor.

Där gick hon i ca 1 och 1/2 vecka och plötsligt simmade en massa små yngel där. "suck" tänkte jag och fortsatte att iakta henne i någon vecka. Hon blev bättre och började äta och lät sina yngel vara (dubbel suck) för att sedan återgå till sitt sjuka beteende och hålla sig gömd.

Igår skulle jag kolla till henne precis innan jag for till jobbet och fick då se ett skelett med ytterst lite "kött" kvar och en massa äppelsnäckor samt posthorn mumsandes på henne! Blev hemskt äcklad och var nästan försenad till jobbet så jag tänkte att det får jag ta itu med sen.

Sen hittade jag inte henne. Vart tog hon vägen?? :O blev hon helt uppäten? Smulades skelettet sönder eller åt dom upp det också?

Gjorde precis ett vattenbyte i det karet och fick upp en liten bit ben som kan vara typ halva huvudet med en liiiiten bit ryggrad på… men resten då? Är det skadligt om jag inte hittar det? :P

[Geekinblack]
0

planterade om i karet efter vattenbytet och jag hittar inga fler delar av henne… så jag hoppas att det inte är någon fara :)

Gurky
0

Benen är rätt små så om det inte finns något som håller ihop dom är det inte omöjligt att du hittar dom i pumpen eller nåt sånt.

[dynamitella]
0

Nejdå, det är normalt att delarna försvinner, liksom.

Nu när jag fick hem mitt kar, som jag fick med grus till, så hittade jag säkert skelett från 20 olika fiskar! Antagligen har de bara dött och blivit uppkäkade, så att bendelarna ramlade ner i gruset.

Det är i alla fall ofarligt och normalt. Så länge inte stora köttbitar ligger och ruttnar.

[Geekinblack]
0

#2 Då visar det väl sig när den ska "rensas" nästa gång :)

#3 haha vad bra :P jo det var det där om att ruttna jag var orolig för… men hon verkade ha blivit uppäten supersnabbt! Satt typ 4 posthorn och 3 äppelsnäckor på hennes lilla kropp och mumsade så jag antar att det mesta blivit uppätet :/ men jag "dammsög" botten med hävert å det kom bara upp det där lilla benet så då kanske det inte blir någe skit i vattnet :) tänkte bara fråga så det inte var nå som akut måste åtgärdas lixom.

Tack för svar! :)