Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1148 ggr
Tikkatikkatini
0

Död malbebis

Som rubriken lyder så hittade jag idag en död malbebis :( Tragiskt verkligen!!
Så nu undrar jag ju hur jag ska göra för att verkligen få de andra att överleva.. Ska jag ha i nåt medel i vattnet? Temperaturen i akvariet ligger på ca 26-27 grader snart då jag höjde lite, såg att termomertern endast stod på 24 grader!

Jag vet inte om några fler strukit med, men det känns som att det är några mindre, hittar bara med blotta ögat ca 3 albino bebisar, det som va nästan övervägande fler såna än bruna… Men ja, de gömmer sig ju väldigt bra. Men under den roten de håller till så finner jag bara två albinos, ett x antal bruna.. Samt sitter det några på pumpen o en albino på glasrutan..

Men ja ja, hur skall jag göra för att få dem överleva nu? Så att inte fler stryker med. Det vore väldigt tragiskt!! Då det är min första kull, eller är det livets gång att några alltid stryker med??

HJÄLP!

kallepudas
0

oj vad varmt du kör i karet……mina går på rumstemp.22-24 grader.

Tikkatikkatini
0

Står ju på zoopet att de kan ha temp mellan 22-27 grader så då antar jag att det inte gör något.
Jag vill mest att mal bebbarna skall överleva.. :/ Ska sätta ner lite gurka idag och även broccoli tänkte jag så de får lite mer näring utöver algtabletterna..

Vill nästan fiska upp dem och lägga i yngelboxen men det är ju så fruktansvärt dålig genomströmmning av vatten i dem så då lär de väl dö av det istället….
Och till det lilla 54 liters karet vet jag inte om jag vågar flytta dem till…

GuUuLd
0

#2 Hur ofta gör du vattenbyte? De är ganska känsliga som små.

Temperaturen är det ingen fara med allt vårat går i 26-29grader ungefär och det är inga som helst problem.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

kallepudas
0

Menade bara att ancistrusmalarna kräver inte en massa värme…

22-27 Grader då är det ju lite överkurs att köra karet på 27 grader…

många fiskar lever ju längre om man kör karen lite kallare.

Som tille exempel tigerbarben som ska ha 22-26 grader….ska man leka dom höjer man graderna från 23 till 26 grader.

Så har man inte fisk som KRÄVER varmt ser jag ingen mening att köra så varmt….men det är ju vad man har har i karen som stryr detta.

Tikkatikkatini
0

Men nu har jag inga avancerade fiskar i mitt kar då jag inte är någon avancerad akvariefantast typ…

Och fiskarna jag har i kan ha vatten upp till 28-29 grader. Temperaturen står i alla fall bara på 26 än så länge.

Jag gjorde allra första vattenbytet i måndags och på tisdagen hittade jag de små.. Sen har jag inte gjort nåt mer vatten byte sen ja i måndags.. När bör jag göra nästa?

GuUuLd
0

Byt gärna lite oftare när du har yngel, 1-2gånger i veckan. De är ganska känsliga mor nitrit/nitrat osv. Exakt varför de dör är lite svårt att svara på, det händer då och då att nästan hela kullar dör av okänd anledning.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Tikkatikkatini
0

Då gör jag ett litet vatten byte imorgon. Ungefär hur mycket skall jag byta? Har ju ett 110 liters kar.

GuUuLd
0

#7 40-50% ungefär brukar vara ganska lagom :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Tikkatikkatini
0

Då fixar jag det imorgon :D
Så hoppas jag att de små krabaterna överlever :D vattnet verkade i alla fall helt okej efter testet idag.