Kan man?
Kan man odla Guppys eller platys utan doppvärmare? Vet inte riktigt hur varmt det är i karet, Men om det inte går kommer ynglen dö då?
Ja. Tvärt om så kan de må dåligt i varmt vatten. Guppys kan gå ner till 15 grader utan problem. Och har du 15 grader inomhus är det illa :)
Förra sommaren hade jag Guppy i min lilla utedamm under en period, från juni till slutet av augusti. Jag släppte förstås ut dem när det hade varit varmt i ett par dagar, men får de vänja sig långsamt klarar de kallare än man tror. Sedan är förstås "klarar" inte alltid detsamma som "rekommenderas", men guppyna verkade trivas utmärkt och fick även yngel i dammen. I år har jag i stället haft några kejsargoby (Hypseleotris compressa) i dammen, efter ett tips från en norsk akvarist att de kanske kunde leka då. Arten är mycket tålig (ska klara 10-40 grader) men så vitt jag känner till har man inte lyckats odla den i akvarium. När jag tömde dammen och tog in fiskarna förra helgen, såg jag inga yngel. Men eftersom de lär ha världens minsta yngel, ska jag inte säga något säkert. Fiskarna var i alla fall större och kraftigare än de som hade fått gå kvar i akvariet över sommaren.
Oj, detta blev visst en utvikning från ämnet. Men låga temperaturer är alltså inga problen för Guppy, åtminstone inte om de får vänja sig gradvis. Sedan finns det förstås alltid gränser.
Olle
Ok. Men går det även bra med platy?
Ja, det går säkert bra med platy också. Faktum är att de flesta fiskar klarar lite lägre temperatur än vi oftast håller dem i. Jag har inte ägt en doppvärmare på säkert 20 år, och ännu har inte mina fiskar klagat. På sommaren ligger temperaturen omkring 25 grader (ibland varmare) och på vintern neråt 20 i mina akvarier. Mest håller jag killis, men har nu också vildguppy, "Japan Blue" Guppy, svart makropod och Betta edithae (en munruvande kampfisksläkting). I hög temperatur får fiskarna en högre ämnesomsättning, vilket innebär att de växer fortare och åldras fortare. Är temperaturen lägre växer de visserligen inte lika fort, men lever betydligt längre.
Olle
Tack!
Vad tycker ni att jag ska ha? Svärdbärare eller platy
Menar guppy
Tänkte skaffa svärdbärare och platy för att odla och nu undrar jag om det går att ha dom tillsammans i ett 55 liter kar?
svärdbärare känns lite stort i ett så litet kar om du ska ha platy med.
och ska du urvalsodla behöver du mer än bara ett kar. minst tre iallafall. ett till hanarna ett till honorna och ett till lekakvarium där du också kan låta honan släppa ynglena.
ska du bara ha fiskarna och låta 'starkast' överleva så räcker ju ett kar. fast då kanske du inte kallar det att odla.