Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3800 ggr
Kiyona
0

fula växter blad på växterna

Vad orsakar att blad faller av från växterna?

Och hur får jag bukt på mitt problead det kan m med fula blad på växterna tex bruna kanter på bladen och ojämn grön färg?

Just nu är jag i en period då det kan gå någr dagar utan vardags städning i akvariet hålla botten ren rensa bland växterna så jag antar att det påverkar lite hur tråkigt det ser ut men detta problemet misstänker jag inte orsakat av mina sämre perioder. Någon som har koll?

Jag tilför både co2 och växtnäring flytande och substrat.

Har jätte snygga växter eller jätte fula växter inget mittemellan -_- Fattar inte vad det orxsakas av.

Men kan hårt vatten orsaka något av det jag nämnt ovan?

Tacksam för svar!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Han
0

Vad har du för belysning? :)

Kiyona
0

Sylvania aquastar 2x15W 10 000kelvin.

Kelvin ska väl ligga på 7000 eller 3000kelvin om jag minns rätt?

Jag kan misstänka att växterna i alla hörn skulle må bra av mer ljus då det är ett hörn akvarium med belysningen fast i mitten fattar inte varför man sattsade på 18W armatur istället då skulle lysrören nå i hörnen framtill av akvariet.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Soda2
0

Hur längesen var det du bytte lysrören?

Har du reflektorer?

Luddeg
0

Vilka växter har du i akvariet och vilka av dessa brukar bli fula?

www.shrimpshop.se/forum

Kiyona
0

#3 Lysrören byttes för en månad sedan och byts regelbundet en gång i halvåret.

Armaturen har ju aliminum plåt ovanför lysrören men reflektorer köper man och sätter ditt själv om jag inte fattat fel..?

#4 Jag av en amazon svärdplanta som är äckligt ojämnt grön, ofta "krispiga" sköra blad skott och blir ljusbruna i kanterna och ruttnar bort långsamt antar jag.

Sen dvärg svärdplanor som är matt ljusgrön färg som periodvis ruttnar snabbare än den hinner växa och periodvis växer fint, friskt mörkgrön orångel och sätter skott och är väldigt produktiv..

Sista växten är Rosanervig Hygrophilia (……) denna växer så det knakar och är frisk och fin på den halva av växten som går upp mot ytan sen tappar den sina blad på andra halvan ner till botten och det är jädra krångel att riva upp alla stängler ur botten och knipsa av en den blad tomma stammen.

Resterande växterna ser fina eller finare ut dock växer de långsammare än dem nämnada ovan plus flytväxterna som jag slänger mängder av minst en gång i veckan annars får de andra växterna inte tillräckligt med ljus och då ser det ännu värre ut.

Vattenvärdena håller måttet men har skenat iväg när det kommer till calcium nivåerna tappat bort min pipett så har väl spillt calcium när jag bytt vatten…..Tungan ute

**Mvh//Andrea **

Soda2
0

Det är inte så att du behöver ge extra järn?

Luddeg
0

Easy-Life Ferro kan man använda som näring, den innehåller järn.

http://www.easylife.nl/en/freshwater-products/plant-nutrition/ferro

www.shrimpshop.se/forum

Kiyona
0

Kollade runt lite och hittade en som beskrev samma problem med äckligt gröna växter och han har samma belysning som jag. Och med tanke på att jag har lite hårdare vatten tyckte jag hans lösning lät vettig att det antagligen är brist på magnesium pga att jag tillsätter calcium.

Sen var det även en som skrev att avsaknaden av grönt ljus kan ge liknande problem och både jag och TS använde aquastars belysning som lyser väldigt fattigt med grönt ljus.

Men ett problem i taget tycker brist på järn förklarar svärdplantorna och hygrophilan. Men har funderat på det och har grävt upp något ur minnes banken. : Co2 tillsätttning kan lösa problemet med snabbväxande växter tappar sina blad samt daglig tillsättning av kol. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med näring för att kunna behålla sina blad. Har för mig någon sagt detta till mig för längesedan..kan det stämma?

Loggar in på gibbon direkt och beställer järn gödning och kol gödning och hoppas att mina växter blir glada :) Får fixa hem mer co2 sats till växterna. Här gäller allt eller ingenting Guld i mun

**Mvh//Andrea **

oh-la
0

vad har du för co2 sänker pH i vattnet, om du har invånare som är känsliga för pH. det är bättre att köpa preparat med kol i stället för att köra ner co2. det finns växtnäring med kol som du skulle kunna testa. vilken växtnäring använder du? testat pmdd?

Kiyona
0

Jag har nutrafins lilla tryckbehållare med co2 så det är ju inte värsta dyra anläggningen men det står att det skall vara tillräckligt upp till 200liter. Jo jag har i både bikarbonat och 7.2 stabilisator plus calcium för att stabilisera ph:t.

Har dock varit i tankarna och tyckt att jag bör köpa en klämma till co2 så där inte tillsäts någon co2 nattetid då jag råkat ut för kraftiga svängar i ph;t under natten och vaknat upp och se vit dimmigt vatten och fiskar som skippar uppe vid ytan. Då är det intesiv vårdsbehandling här på sörses privat ägda djurklinikCool

Men lika snabbt som det anlände var exakt lika snabbt som det lämmnade hjärnkontoret. Och i flera månader har detta pågått.

Ph:t vill gärna sjunka nattetid vet inte hur fort men akut vattenbyte med fiskar som kämpar för sina liv har "bara! hänt 2gånger under det senaste halvåret.

Jag har faktiskt varit nyfiken på pmdd men det finns inte på gibbon och eftersom jag shoppar det mesta på gibbon så har det inte blivit av.

Vart finns de bästa pmdd satserna? vad kostar det? är det svårt att hantera kan något gå fel?

Jag använder profito micronäring som innehåller mestadels järn och sen 17 olika mineraler och spärämnen i micro doser som funkar som en god grund men täcker tydligen inte mina växters behovSkrikandes

**Mvh//Andrea **

oh-la
1

anledningen till att du får pH-toppar på natten är för att växter inte tar upp co2 i mörker. för att kunna ta upp co2 och kunna genomföra en korrekt fotosyntes krävs ljus. på nätterna konkurrerar växterna istället med fiskarna om syret. antagligen ligger du lite på gränsen för vad ditt akvarium klarar att buffra, och så skulle jag inte tillsätta med kol i någon form, alternativt sänka co2 ganska mycket och istället ha i flytande kol.

jag har kört pmdd och kan verkligen rekommendera det, både ekonomist och resultatsmässigt. bor du i stockholm kan du köpa pmdd över disk hos akvarielagret. om du inte bor i stockholm tycker jag du ska beställa från Peter Haak http://www.haack.se/pmdd/. där har jag själv köpt många gånger. riktigt bra service! tror egentligen att det bara är akvarielagret och Peter som säljer i sverige till vettigt pris. Peter har också en kanonbra sida som förklarar olika brister och hur de visar sig. kanske kan vara något att läsa igenom :)

http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=83

Kiyona
0

Jo jag vet detta med ph:t därav jag bör få köpt klämman att stänga av co2 nattetid.

Shit! När jag såg priserna för pmdd förstår jag att det är populärt! Det bär ju ing pengar alls!

Tror jag ska försöka få sålt min 5liters dunke med växtnäring och fimpa beställning på de andra flaskorna med annan näring som skall tillsättas varje dag, flera gånger i veckan och en gång i veckan vilket är mer jobb och antar att de sall tillsättas vid fasta tider.

När pengarna rullar in på kontot i veckan ställer jag undan dunken och lägger upp en annons:D

**Mvh//Andrea **

oh-la
0

du kommer inte ångra dig ;) det är helt klart det bästa och billigaste jag testat.

Kiyona
0

Ja får hoppas det sätter spurt på växtriket så dem ser stora fina, djupgröna till färgen som växer hälsosamt och får nytillskott sins emellan. :)

Ska bli kul hoppas allt blir som jag alltid försökt få det att se ut en hel djungel med växter.

Har ju aldrig blivit det då de flesta växter växt dåligt, sällan blivit fler eller slängts när jag gett upp på dem.

Det enda som växer utan samvete är flytväxterna ^^ Hygrophilan växer ju så det knakar också men den tappar ju blad lika fort som den växer har stora förväntningar nu på att pmdd kan väca liv i alla mina växter :D

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Äntligen har paketet med PMDD kommit ^^

Borde egentligen ta en före och efter bild då jag hört om goda resultat redan efter de 2 första veckorna :D

Jaja.

**Mvh//Andrea **