Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1471 ggr
ElinSvenblad
0

Lekvårtor eller???

Hejsan allihop :)

Jag skaffade två guldfiskar för ett tag sen, typ en månad sen. Och igår skaffade jag två till. Dom två nya har nu fått vita prickar på gälarna. kan det vara lekvårtor eller kan det vara någon sjukdom? vill ju inte att dom ska bli sjuka :( Igår hällde jag även i iskallt vatten, kan det ha med det att göra, för det var idag som dom hade "prickarna"? tack på förhand :)

Tyvärr har jag väldigt svårt att få en bild på dom :(

ElinSvenblad
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser prickarna ut!

MrJLundin
0

Vågar inte riktigt svara på denna, men har för mig att lekvårtor sätter sig mer på huvudet och kroppen och inte på gälarna (rätta mig om jag har fel).

Men när du hällde i kallt vatten, hur stort vattenbyte gjorde du då? i% ungefär, för om det var ett större vattenbyte så blir det en väldigt snabb temperaturförändring och det kan slå ut även väldigt härdiga fiskar.

Sen undrar jag också om fisken verkar ha några symptom på prickarna?

ElinSvenblad
0

okej! alltså jag bytte ungefär 50% så det gick ner till 20 grader. och dom har inga symptom av detta, för dom är pigga och glada, och dom äter. och jag tycker det är konstigt att två har det men dom två andra inte har det :/ men det kan va så som du säger, men friska och krya är dom :) tack för svar.

men just det där med lekvårtor så har jag läst att dom får det på gälar och huvud men jag har ingen aning.