Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2840 ggr
f-fridaa
0

Svampangrepp?

Hej!
Idag när jag tittade till fiskarna så såg min ena zebrafisk lite konstig ut, den hade ett utslag på båda sidorna av kroppen, det såg lite bomullsaktigt ut och lite rött.., sen flämtar den lite och är inte lika pigg som den brukar vara. Men den äter.

Jag undrar vad det kan vara?

Tacksam för svar!

f-fridaa
0

Nä, nu när jag tittade riktigt ordentligt så var där en vit mask i såret :s

Vad ska jag göra?? :(

f-fridaa
0

Behöver verkligen svar! Snälla..

annaelfie
0

Hej jag är verkligen inte någon expert men har själv haft sjuka fiskar och vet hur jobbigt det är. Jag brukar gå igenom denna länken

http://www.akvariefisk.com/sot/sjukdomar.php

och kolla vad som passar bäst in på mina symptom.

Något jag för första gången provat är att saltbada fisk. Jag har tagit en deciliter JODFRITT salt och löst upp i en hink  med ca 3 liter vatten och sedan låtit fisken varit däri i två minuter max, och växlar sedan fisken mellan en hink med vanligt vatten och saltvattnet två gånger. Min slöjstjärt mår redan bättre!

det sägs ska vara bra mot infektioner, svamp, och sår. man kan också välja att hälla salt i akvariet men det påverkar ju då även alla växter och resten av djuren du har däri, och jag tycker det verkar vara mer risky.

vad har du för temperatur i akvariet? hur stort är det och vad har du för andra djur i det?

f-fridaa
0

Hej!

Jo jag häller alltid i salt i akvariet efter jag har städat, men jag tog beslutet att avliva fisken så den inte smittar andra.., när jag tog upp den så hade den stora blodiga sår över hela kroppen som jag inte hade sett i akvariet :(

Nu undrar jag vad detta kan vara, för jag hittar ingen korrekt förklaring..

Tack så mycket ändån. :)