Humlegobi hjälp
Hej hej! Ja, tillslut blev det nu fem små humlor till gubbens nanokar men när jag googlar hittar jag ingen fakta om dom? I djuraffären sa de att den var som vilken annan fisk som helst. Flingor och frysmat. Kunde vara aggressiv men vi har ju bara denna i det karet. 25-27 grader tror jag det skulle vara. Men har för mig att de vill ha lite salt i?? Någon som har erfarenhet?
Chansar lite nu, då jag aldrig hört talas om fisken men är det denna? :)
Gobi finns ju med i namnet så möjligt att det är den :p
Ja den är det! Tack :) Då kommer jag med en fråga till, bräckt vatten kan jag ta vanligt jodfritt salt eller är det ektozon (stavning?) som gäller? Och hur mycket till 20 liter i så fall?
Där står det ju "Bräckvatten (ca 0,5%)"
googlade lite och kom fram till denna tråden:
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-53103.html
"Om du ska ha en salthalt på 0,25 % ska du ha en fjärdedels deciliter salt per tio liter."
Så för att få 0,5% salthalt så borde det väl vara ½dl per tio liter? Och då 1 dl för 20 liter :)
"om man löser upp en halv dl salt i 10 liter vatten bör man få grovt räknat 10 promille (=1%)." I ditt akvarie, om jag inte misstar mig, så kommer du då också få promille på ca 10? detta stämmer överens med wikipedia: "Bräckt vatten kallas vatten som har en salthalt mellan 0,5 och 30 promille."
"Om du använder bordssalt eller havssalt bör du sen tillsätta en matsked bikarbonat per 10 liter för att hålla pH stabilt. Salt avsett för havsakvarier har däremot bikarbonat redan tillsatt, så där behövs inget extra." Tycker jag känner igen mig i detta då mitt ph har varit alldeles för högt då jag haft i jodfritt salt, men du behöver ju inte ha i bikarbonat direkt, jag skulle ha tagit i saltet och sedan mätt pH-värdet :)
Tycker det verkar stämma så jag skulle ha kört på det :)
Det stämmer bra. Men det är VÄLDIGT viktigt att långsamt introducera saltet! Annars kan du döda fiskarna.
Ta 2-3 veckor på dig att få upp salthalten. Köp gärna en såndär billig "saltmeter" (det har ett fancy ord på svenska). Så kan du alltid dubbelkolla att saliniteten är på rätt nivå.
Och ja, växter dör ofta i salt vatten. Så se till att du har salt-tåliga växter. De klarar sällan ens bräck.
Vad för slags växter kan du rekommendera dynamitella? Tack snälla ni för det utförliga svaret! Men om jag häller i en matsked idag? Får leta upp en sån där saltmeter :)
Hydrometer hittade en för 39 kr på tradera :) Men! Som jag skrev ovan, hur lite bör jag ha i från början?
Jag ska kolla lite snabbt :) ingen aning!
Ja, jag skulle nog tillsätta en msk var tredje dag. Du ska ha i 6 msk totalt.
1 dl = 100 ml
1 msk = 15 ml
100/15 = 6.6 (6 msk = 1 dl)
Tänk sen på att tillsätta 0,5% salt i allt vatten som du tillsätter vid vattenbyte. Lika mycket salt som du kastar ut ska tillbaka :)
Åh du är guld värd vet du det dynamitella?!
Haha. Jag tvivlar starkt på det :) är inne på ostadiga fötter här med salt och grejer. Mycket siffror (salt-beräkningar i en annan tråd också).
Bacopa
Crinum
Glossostigma elantinoides
Javaormbunke
Tigerlotus
Fredskalla
Javamossa
De tål bräck :)
Tack snälla 
Javaormbunke och lite mossa har jag ju här hemma redan 
Haha, ja jag ser detta som en upplärning inför saltvattenskar om hundra år! 
Har ni köpt såna gulliga nu?? Utan att säga det till mig?? 
Så fina :)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Förlåt syrran! Var meningen att bara köpa pump mm men så hade de fem sånna så då köpte vi dom också ;)
Kan man ha posthorn med dom i bräckt vatten?
Nope. Posthorn och äpplen är väldigt känsliga för salt.
Däremot fungerar neritasnäckor jättebra i bräck. (deras ägg kläcks då. dock verkar avkomman behöva full-salt för att kunna utvecklas).
Lika så Faunus ater :)
Hmm, hade ju velat ha något som går och städar lite i botten och så. Men då kanske vi bara ska köra på humlor till att börja med. När jag köpte min kulfisk för länge sen gick den med humlor i djuraffären, funderar på om man skulle kunna kasta i en dvärgkula där för de vill ju också ha bräckt vatten och båda arterna är ju ganska aggressiva fast man inte kan tro det om humlorna så det bör ju gå…? Men det får bli om ett halvår eller så, först ska vi få ordning på det hela med saltet och så 
Dvärgkulor vill icke ha bräckt :) Lika många människor säger att de klarar det, som säger att det är direkt skadligt.
Så jag skulle hålla mig till dessa humlor :) 20 liter är ju väldans litet akvarium också.
Hmpf, djuraffärer… När jag köpte min kula sist blev jag tvingad att köpa salt…?
Ja, då får det bli bara humlor. Är fem där nu men ska nog trycka ner fem till när man kommer över så man får se dom för de gömmer sig bra
sen är det klart!
Tack för all hjälp