Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2974 ggr
Fliso
0

Räkor, lite hjälp?

Jao, jag har bestämt mig för räkor, blev så dyrt med saltfiskar som jag först ville ha.. Men nu blir det räkor :)Men jag vet inte så mycket om dem, gillar Blue Bee mycket, gillar både dem blå och dem beiga. Så jag har lite frågor om dem :)

Kan man ha en skål till dem?

Ja, jag har en gammal fiskskål som jag hade mina fiskar i när jag var yngre. Den är ganska stor, vet inte hur många L men den är stor.

Vad behöver man för inredning?

Tycker att mörka stenar ser väldigt fräscht ut men vet inte om räkorna tycker om dem. Ska man ha mossa till dem i så fall vad för mossa? Vart kan jag köpa det?

Odling?

Tänkte inte köpa så många räkor utan fram avla fler senare. Men vet inte riktigt hur Blue Bee är att odla på. Behöver man något mindre akvarium till småttingarna eller?

Vart ska jag köpa räkorna?

Räkorna är ju viktigaste men jag vill ju inte köpa sjuka räkor eller så. Vart köper man räkor eller köper man av någon som har egen odling?

Kan jag ha några snäckor i samma skål/akvarium?

Snäckor är fina och vissa av dem kan ju äta skräpsnäckor (tror dem heter så) Fast om dem inte går ihop med räkorna så struntar jag i snäckorna, Om jag inte minns fel så åt räkorna tydligen skräpsnäckor om man mosade dem på glaset.

Pump eller inte?

Måste man ha pump för jag har inte något imot att städa skålen/akvariumet några extra gånger i veckan. Fast om räkorna inte mår bra utan pump så ska de naturligtvis ha pump.

Är tacksam för svar :)

liv.siv
0

Vill också veta så jag puffar dig :)

Puff

Hanna
1

#1 Fast du behöver ju inte putta upp en 10min gammal tråd. Flört Annars finns "bevaka inlägg" knappen där uppe.

Edit: Bokmärk står det nog till och med.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

liv.siv
0

Mamma brukar säga att jag inte har något tålamod, jag tror jag instämmer men kan du något om räkor

oh-la
0

problemet med skålar är att dom är "små" upptill. öppningen gör att vattenytans yta blir väldigt liten. för att syresätta vattnet ordentligt vill då både ha en god ytcirkulation, och så mycket yta mot luften som möjligt. eftersom det både är svårt att få i en pump och vattenytan är så liten kan det vara väldigt svårt att syresätta en skål. jag skulle inte rekommendera skålar till känsligare räkor. risken är att syresättningen blir för dålig och att du får amoniak i burken. till på köpet är en skål sällan större än en 10 liter, vilket i mitt tycke är lite litet. en annan högst personlig åsikt är att akvarier med rundat glas, typ skålar, är extremt jobbiga att titta i eftersom dom förstorar på ett konstigt sätt, men det är ju min åsikt, som sagt.

blue bee är en skygg, känslig räka som vill ha kallt vatten (mellan 18-13 grader) och lågt pH. en låg temperatur är svårare att hålla stabil i små vattenvolymer. man får ofta stora skiftningar på flera grader, och det kan ställa till det.

om jag hade varit du hade jag satsat på ett nanoakvarium med soil för att få ett bra, stabilt pH. gärna runt 30 liter, med rot, mossa och andra finbladiga växter som räkorna kan pilla med.

snäckor är inte att rekommendera i den här typen av räkburkar eftersom pH ska hållas under 7, och skalet på räkorna börjar erodera i sur miljö. skippa alla typer av snäckor.

om du köper shrimpsoil som botten finns den i två färger, svart och rödbrun. jag kör den svarta, och det är grymt snyggt. den håller även pH på en bra nivå i mina burkar.

ska du satsa på blue bee är det privatodlare som gäller. den går inte, mig veterligen, att få tag på i djuraffär (om man inte har tur). vet inte ens hur det ligger till med privatodlade blue bee… www.redbee.se är en grymt bra sida om du är räkintresserad. där finns också en hel del odlare och mycket info.

Fliso
0

Tack för svaret, tror jag skippar Blue Bee..

Men vad ska jag ha för räkor då?

Fliso
0

Någon räka som inte är så känslig, fast ändå fin att ha på skrivbordet t.ex :)

oh-la
0

#5, Ja… vad är du intresserad av :P alltså, jag vill inte skrämma dig från att hålla blue bee på något vis. ofta är det ju så att det viktigaste är att du håller något du är intresserad av. det är inte kul att sitta med en räka som man inte tycker är kul, bara för att den är enkel :P

jag tycker inte att några djur ska hållas i skål. anledningen är, som jag skrivit ovan, att det är helt hopplöst att hålla en skål ordentligt syresatt eftersom vattenytan är så liten. försök hittat ett litet akvarium på blocket för en billig peng, så slipper du köpa räkor som bara stendör. dom flesta räkor är känsliga för dålig miljö.

om du ändå bestämmer dig för att satsa på en annan räka tycker jag att Körsbärsräkor är trevliga nybörjarräkor. satsa på lite dyrare med stark färg.

annars är Gul räka (färgvariant av körsbär) lika enkel och lätt att få tag på. vet att flera djuraffärer säljer gul räka.

låggraderade crystal red är också enkla att hålla. dom vill, liksom blue bee, ha kallt, surt vatten. tycker dock att låggraderade CR är enkla.

oavsett vad, satsa på en räka som DU tycker är spännande. låt det helldre ta lite tid och hitta det du vill ha! det är trots allt du som ska ha dom och tycka att det är kul!

Fliso
0

#7 Ska köpa ett stort akvarium nu eftersom jag vill även ha skäggagam, men först så skulle jag vilja testa att ha räkor. För det är ju ganska enkelt att bara göra om ett akvarium till ett terrarium :)

Men jag kanske testar blue bee eller Körsbärsräkor, fiskskålen kanske kan var ett bebis skål under en kort period eller bara en extra skål om jag ska göra en renskrubbning av akvariumet.

oh-la
0

#8, du ska inte göra några renskrubbningar av akvariet alls, så det behöver du nog inte oroa dig för ;) för räkor behöver du inte ha bebis-skål heller. dom ger sig inte på sina små, så du behöver inte flytta om dom på något sätt.

testa blue bee om det är dom du är intresserade av! kör på soil i botten så håller sig pH lågt. ha inte för många timmars ljus i burken så kan man även spara någon grad i värme.

Fliso
0

Fast kan jag ha skålen till något, typ odla eget (växter) eller så?

oh-la
0

ja, växtskålar är helt klart underskattade, så växter kan du abslout ha i. kanske några posthorn också.

Fliso
0

Okej, Tack för all hjälp!

Kanske kommer något inlägg snart om att jag har startat räk akvarium med Blue Bee's ! ;)

Fliso
0

BLUE BEE ❤