Mina fiskar dör!
Hejsan!
Jag har ett akvarium på ca 130 liter, som till synes verkar välmående (Inget grumligt, lagom med "smuts" m.m).
Men ändå dör mina fiskar! Allt från malar till barber har gett vika, en efter en och utan några synliga skador eller liknande.
De matas två till tre gånger om dagen och var fjortonde dag tillför jag bakteriekultur som jag blivit rekommenderad i butik.
Vad kan det vara jag gör fel? Missar jag att lägga i något? Är det några värden jag kan mäta som kanske är fel?
Vore jättetacksam för svar, vill helst inte se fler dö:<
För det första, följ inte butikernas råd. Läs och fråga på nätet istället precis som du gör nu :) Man ska ej behöva lägga i bakteriekultur. Endast vid uppstart eller större vattenbyten.
Jag skulle kolla främst vad PH ligger på och nitriten.
Hur ofta gör du vattenbyten och hur mycket? Har du bild på akvariet? Kan det vara en sjukdom?
Det var dock efter det att akvariumet hade mått jättedåligt så vi fått byta nästan allt vatten=) Men betyder det att jag borde sluta att lägga i bakterierna?
Hur gör jag det?
Jag byter väl ungefär varje/varannan vecka och då byter jag som MEST 1/3 men oftast ligger det snarare runt 1/4 el. 1/5.
Jag kan försöka ta en bra bild på det!
Det känns inte som att det är en sjukdom då jag har inte sett varken prickar, färgskiftningar eller något annorlunda hos varken de döda eller de som finns kvar. Men vad vet jag, det kanske är en sjukdom ändå..
Du får berätta lite mer !
Har du något filter ?
Hur många fiskar och vilka har du ?
Vad har du fär växter ?
Vilken belysning har du ?
Tillför du något annat medel än bakterikulturen ?
Ja jag har ett filter, ska kika på namnet.. Aquaball 130
Jag har 2 barber, tre sail fish, tre små ålar som jag inte ärsäker på namnet, en fredlig väldigt liten groda samt en scalar.
Växterna är jag inte säker på namnen men jag bifogar en bild på akvariumet.
Det är två stycken lysrör som kom med akvariumet.
Nej jag tillför inget annat.
1/3-1/4del låter lite mycket 20% säger man att man ska byta det är 1/5del bara och du bör göra det varje vecka det är i akvarium över 250liter som man kan göra det varannan vecka
minska lite med matningen då jag matade upp till 3 gånger om dagen så dog mina fiskar nu matar jag dem bara 1-2 gånger om dagen och har inte sett en enda död fisk
#5 Jaha det visste jag inte! Jag hade hört att det var så mycket när jag startade med fiskar, och jg är relativt ny med det=) Men då kör jag 1/5 en gång i veckan!
Och ska dra ner på matningen också:)
Här matas det endast en gång om dagen och knappt det för jag tror gubben matat och tvärt om, vattenbyte en gång i veckan utan att tillföra något alls och det fungerar bra så håller med mata mindre. De klarar sig lätt på en gång om dagen eventuellt att du matar malar då du släckt :) lycka till!!
Men du hade många fler fiskar från början ?
Hur länge har du haft akvariet igång ?
bra jag ville bara säga att jag har hört och läst att det ska vara 20%
testa det med att dra ner på matningen jag tror att det blir för myccket nitrateller nitrit (blandar alltid ihop dem) om man matar för mycket och det är skadligt för fisken
#7 Ah okej, varför mata malarna när det är släkt?:o
#10 annars äter de andra fiskarna upp algtabletterna
#8 Ja, vi har aldrig haft supermycket fiskar, men de har successivt försvunnit. Under tiden har säkert fyra malar, 5 neontetraliknande fiskar, och lite annat dött :/
Sen April tror jag, men i början hade vi enorma problem med det och det har inte varit fungerande sen juni kanske.
Nystartade kar brukar bråka i början tyvärr.. Malar är nattaktiva så som sagts ovan kan man mata då det är släckt så hinner de andra fiskarna inte äta upp allt :) jag ger även kokta grönsaker och frysfoder och flingor mm så varierad kost är att rekommendera med.
Byt 20-30 % vatten samma dag varje vecka.
Mata en gång om dagen sparsamt nu ett tag.
Köp inga nya fiskar.
Köp ett nitrittest ett så kallar dropptest (inga stickor) och mät nitriten det kan vara den som spökar.
Kom sedan tillbaka och tala om hur nitrittesten var är du snäll !
Kom och tänka på hur varmt har du i akvariet och har du någon doppvärmare ?
#13, vad är det för flingor och så du ger då?:) Och grönsakerna, hur och vad gör du med dem?
Finns det något jag kan göra, kan det vara så att akvariet är ur balans så att jag man mäta några halter eller så?
# 14, det ska jag absolut göra, har alla vanliga zoobutiker nitrattest eller finns det bara på välsorterade?
Ja vi har en doppvärmare som står på 26 grader.
Jag kan svara på maten det andra fick du svar på ovan. Jag har helt vanligt sånt där flingfoder man kan köpa i typ vanlig mataffär, algchips/tabletter samt andra bottentabletter som innehåller lite mer animalisk föda de hette kort och gott tabletter för bottenlevande och köptes på Ica. Frysfoder finns en hel mängd och det du ska hålla dig undan är röda mygg annars kan man ge det mesta. Finns även granulat om man inte vill ge flingor, finns på burk i djuraffär. Grönsaker så som gurka, broccoli, morot, blomkål, brysselkål, ärtor, majs ja bara fantasin sätter gränser. Koka några minuter även gurka sen släng ner, ibland kan du sticka en gaffel i så de sjunker. Ärtor och majs ska skalas efter kokning låter pilligt men går snabbt. De är favoriter hos våra fiskar :) men mata sparsamt och ta upp grönt efter ett par timmar annars luktar det, särskilt broccoli brukar börja lukta..
De flesta bör ha dropptest :)
#17, åh, tack så mycket:D Väldigt hjälpsamt svar!
Lycka till och hoppas du får ordning på vattnet så du kan njuta av akvariet utan att känna att det bara bråkar :)
Börja du med att köpa nitrit dropptest
Akvariet och växterna ser ju bra ut.
Jag skulle öka mängden växter, minst en 3e del ska vara planterad, gärna snabbväxande då de hjälper till mest med o rena vattnet
Som många redan sagt: kolla vattenvärden med ett test :)
Visar det sig att dom är dåliga, det vill säga t ex för högt nitrat/nitrit så skulle jag köpa fler växter också :) Växten i vänstra hörnet (om jag ser rätt och det är en växt? xd) ser ju väldigt brun och tunn ut, men växterna du har i högra hörnet är bra för detta problem! :)
Tips på andra växter: Hornsärv (som ru redan har om jag inte misstar mig), vattenpest, cabomba och gälört.
Har mätt nitratvärdena nu med dropptest men det visade att det i alla fall var KLART under 0.05… så det verkar det inte vara.
Ska köpa fler växter, men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.
Fortsätt bara med vattenbyte varje vecka, rätt sorts mat inte enbart flingfoder men med måtta. Övermata inte! Och mer växter. Det tar ett tag att få ordning på ett akvarium men när man sköter det regelbundet brukar det bli bra i slutändan. Lycka till!