Hurra - nytt kar!
Fick precis OK från högsta regeringen att möblera om och gå från 60liters till 240 liters :))
Var på akvarieaffären idag och de sålde Juwel Rio 240 för ~4000 kr.
Har tänkt att ha malawiciklider där, men innan jag skaffar det vill jag vara förberedd.
Vad bör jag köpa för grus? Växter? Inredning? M.m.?
Kan jag ha någon annan stimfisk ihop med cikliderna?
Ska jag starta igång akvariet ett tag innan jag skaffar fiskarna för bästa förhållanden? Hårt/mjukt vatten, hur vet jag vad jag har?
Vill gärna ha någon lättodlad fisk, vad tänka på här? :)
Hur många fiskar kan jag ha i 240liters?
Gratulerar! =)
Sand/grus måste va tillräckligt smått så de kan stoppa in det i munnen, de gillar att rota runt och hannarna gräver gropar.
Växter kan vara lite klurigt dels gillar de att äta dem så kan de gräva upp dem men kolla på ciklid.se finns bra trådar där med folk som testat olika växter.
Sen vill de ha grottor att gömma sig i, de verkar föredra små grottor som de precis får platts i framför större. (Deras naturliga miljö är stenigt)
De är väldigt elaka mot andra fiskar så ska du mixa med andra arter så får du va försiktig, de tappar dock intresset att jävlas om de ger igen. Fast finns en hel del malawis att välja mellan så det bästa är väl att bara ha sånna.
De flesta malar verkar alla fall gå bra att ha med dem.
De flesta sorterna är lättodlade de gör inget annat än att yngla av sig =) fast den absolut lättaste är nog röd zebra.
Hur många du kan ha beror lite på maxstorleken på dem. Fast de är vana att leva tätt in på varandra
Röd zebra i ett såpass "litet kar" är inte att rekommendera,hanarna tar ju revir & i ett sådant kar kan det lätt bli att dom tar hela som sitt revir vilket blir bråkigt i karet.
Du bör satsa på dom mindre arterna av malawi istället som golden & dom andra som är i den storleken.
Mina ciklider rör inte javaormbunken så sådana kan du skaffa dig & sätta fast på lavasten så växer dom fast & då kan ju inte fiskarna gräva upp dom

#2 Jag har haft rödzebra i både 200 och 250 l utan problem.
De flesta malawihannarna kan få storhetsvansinne och vilja ta över hela akvariet om de får för mycket utrymme i karet. Håller man akvariet relativt välbefolkat så lugnar de ner sig. Att ha fler än en hanne kan också lugna ner dem, men då riskerar man att de mindre dominanta hannarna åker på stryk. Malawis är ganska hetlevrade :)
Ett tips till TS är att hålla få arter men flera fiskar av samma art, det minskar risken för bråk och ökar chansen för yngel.
Som nämns i #2 så funkar javaombunke fint till malawis, den kan dessutom växa fast på stenar vilket ger möjligheter att skapa intressant inredning. Anubias har hårda blad, så de får vara i fred också. I själva Malawisjön finns mycket få växter, cikliderna lever främst av alger eller smådjur som lever i algmattorna därför undviker många "hardcoreakvariskter" växter i sina malawikar då de vill efterlikna verkligheten. Det förekommer en del vallisneria i sjön, så det kan man ju peta ner om man vill ha något från den naturliga biotopen.