Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3532 ggr
Jamie+Engla
0

Glaskulor?

kan man ha vandliga spelkulor som botten i ett akvarie? glas och INTE stenkulor! det blir lite färg i akvariet men hur blir det med växterna? kan de växa även med glaskulor?

Tacksam för svar =)

Ska vara i ett 30 L akvarium.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
0

putt?

Jessica Holländare
0

Klart man kan ha glaskulor. Glad Växterna vet jag inte om de kan växa..

[Bert10]1
0

Det fungerar nog inte så bra med växterGlad

OlleA
0

Glaskulor som botten? Hur har du tänkt fästa växterna i dem? Jag har svårt att tänka mig att de kan rota sig i kulorna, så det blir nog bara flytväxter som fungerar.

De flesta växter trivs bäst i grus med ca 2-5 mm kornstorlek. Om du vill kan du lägga några glaskulor ovanpå gruset, för glas avger inget farligt i vattnet. Tänk på akvarieglaset. :)

Olle

Swadika
0

Det skulle vara sjukt snyggt med glaskulor i ett akvarium, kanske kan man lägga glaskulor över  gruset precis som #4 sa. Men på sidorna skulle det itne se lika snyggt ut dock.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Hanna
1

Kan man inte lägga i lite glaskulor på framsidan, sedan grus sedan glaskulor över? Man får trixa lite, men tror helt klart att det fungerar :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Swadika
0

Det beror nog på hur stort akvarium man har :) På vårt 300l är det nog svårare än på ett som är 50 l :D Fast iofs ska jag få ett som är 50 liter, kanske går där istället :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Jamie+Engla
0

testar på mitt akvarie imorgon =) om jag tar 30 litarn eller 52 an vet jag inte… vi får se =) växterna får dock vänta då jag inte köpt några =|

Jessica Holländare
0

Man borde väl kunna sätta krukorna i sånadär planteringskrukor för akvarier?

[dynamitella]
0

Nej. Det bör undvikas at all times. "luddet" är direkt räligt att ha i akvariet, och ingen växt mår bra någon längre tid i så små krukor.

Däremot går det utmärkt att plantera alla större växter i grovt substrat eller som ts. kulor.

Jessica Holländare
0

#10 Okey, jag fick för mig att det fanns särskilda planteringskrukor, inte dom man får när man köper växt med ludd.. Undrar vart jag fick det ifrån? Jag har nog drömt något… Tungan ute

[dynamitella]
0

Jaha! Nej, det vet jag inget om :)

Vanliga terrakottakrukor går bra, såklart. Men det kanske blir fult bland massa fina glaskulor?

Jessica Holländare
0

Ja, det blir det nog.. Glad

Hoppas vi får se resultatet sen i alla fall.

[Bert10]1
0

Kan du inte ha någon typ av färgad sand istället det kan bli väldigt fint !Glad

Jamie+Engla
0

klart så drar familjen iväg mig så akvarierna får vänta =( men utsmyckra akvarierna med glaskulor SKA jag göra! =)

Swadika
0

Du får gärna lägga upp bilder sen :D Så jag kan halvsno din idé ;) Om det är okej såklart :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Soda2
0

Jag har kulor som prydnad i mina kar (spelkulor i glas).

Kan bli riktigt fina färgklickar.

Jamie+Engla
0

Klart bilder kommer :P