Nitrit behandling HJÄLP
Hur behandlas bäst Nitrit förgiftning?? Jag var iväg några dagar och under den tiden hade det blivit kaos i mitt lilla akvarie :( Tre fiskar döda och fyra lever, men de ligger upp och ner :( Jag trodde de oxå var döda först men de levde. Jag tog snabbt upp dom ur karet (som luktade otroligt mkt alger) och gjorde rent hela akvariet ordentligt även sandet, plockade bort växterna. startade upp akvariet igen och hade i vattenberedningsmedel och salt. det är mollysar och Ancistrus i akvariet. Detta hände igår. Idag är de fortfarande på rygg. Jag har läst att simblåsan kan bli infekterad av detta Men vad kan jag göra mer?? Mitt hjärta säger att jag borde ta bort dom men vill iaf ge dom en chans. Den överlevande ancistrusen simmar åt rätt håll men är väldigt slö.. Snälla hjälp.
Oj att städa allt gjorde det bara VÄRRE då du städade bort alal de bra bakterier som lever o botten o så som faktist bryter ner nitriten.
Det man ska göra är att göra vattenbyte (ca 30%) varje dag o sluta mat atill nitriten är bra igen (man kan även tillsätta levande bateriekultur från flaska om man vill).
Gör 80% vattenbyte, fyll upp med kranvatten, ha i nitriveck och flytande filer, de funka på jobbet ingen va död dagen effter =)