Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 8710 ggr
mmaliinxx
0

Vilken sjukdom?!!!?

Känns som om jag har 10 miljoner problem i mitt akvarium just nu, det är något fel, en sjukdom, men jag vet inte vilken?! Symptom: 1: Har sett trådtunna vita "maskar" vid flertal tillfällen och misstänkte gälmask, men jag har inte sett några maskar på själva fiskarna än, de har bara rört sig i vattnet och någon fisk har t o m ätit en. En av mina honor får ibland "ryck" och ibland skrubbar/gnider hon sig mot inredningen. Dessa symtom stämmer in på gälmask, men jag har däremot inte avmagrade fiskar som också är ett symptom för gälmask, men det kanske bara inte visat sig än? 2: En av honorna (jag tror att det är samma hona som ovan) befinner sig ofta antingen på botten eller vid vattenytan helt stilla med rygg och "magfenan" ihopfällda mot kroppen och hon flämtar typ, andas snabbare än de andra fiskarna. Detta kan stämma in på: Columnaris-bakterien, men då är också vita läppar och/eller vita fjällkanter ett symptom som hon inte har. Eller så kan det vara bakteriell hudinfektion/inre infektion av bakterier, men då är de enda yttre symptomen de ihopfällda fenorna och inte att fisken flämtar… 3: En annan av mina honor har något vitt "ludd" på nosen typ, precis ovanför munnen. Det är bara ett litet område så jag tror inte att det har varit där länge, jag märkte det ganska nyss… Inget av detta såg jag på min hane som nyligen dog. Jag har tillsatt 4msk salt och inte sett någon bättring än, men detta gjordes nyss. Kan tillägga att akvariet är på 30l och jag har 4 guppys i det just nu :) Bifogar bilder i inlägg under!! Kom gärna med era tankar och förslag på vad jag ska göra/behandla mot/med! :) Tror jag behöver all hjälp jag kan få xd

plutopellis
0

Maskarna är förmodligen nematoder på grund av övermatning. Jag hade sånna otäcka i mitt räk/snigelkar :( Kollat vattenvärden? Brukar räcka med vattenbyte då de är vid ytan och kippar.. Hoppas nån mer hoppar in och svarar! Jag är nybörjare :)

mmaliinxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Honan som flämtar, rycker och gnider sig mot inredning..

mmaliinxx
0

#1 Jo, jag tänkte också på nematoder men maskarna sitter inte på rutan som jag hört att de gör och dessutom så flämtar, rycker och gnider sig en av honorna så jag vet inte vad jag ska göra :p

mmaliinxx
0

#2 hon har också fenorna ihopfällda

plutopellis
0

Mina simmade fritt också, samt var på rutan inredning mm. Så dom är jag relativt säker på men det låter som om du även fått en sjukdom och jag tycker du ska åka till djuraffären imorgon och köpa någon medicin.. Har hört att salt inte tar bakterier utan bara virus eller om det var tvärt om..

mmaliinxx
0

Honan som har ludd på nosen, men det visar sig inte så tydligt på bilderna, syns mer med blotta ögat :)

oh-la
0

naggade kanter på fenorna på honan. jag skulle gissa svamp, nån parasit eller liknande. bakterier brukar ge sår svullnader, fjäll somsläpper och liknande skräp. du säger att en hona kliar sig, och en flämtar. hur ser vattenvärdena ut? allt stämmer överens med nitritförgiftning, men å andra sidan är det mycket som kan stämma in…

salt tar vare sig virus eller bakterier, men det kan lindra symptom och tar en hel del parasiter.

skriv gärna lite mer om burken. temp, värden och liknande.

mmaliinxx
0

#5 Ja jag tror jag får försöka behandla det med ihopfällda fenor och flämtande vid vattenytan… Tänkte prova med sera baktopur och se om det funkar :)

Kan det vara så att salt tar svampangrepp med inte bakterier kanske? :p

#6 Edit: inte 100% säker om det är vitt ludd som jag beskrivit det, kanske bara är att jag inte tänkt på det innan xd

plutopellis
0

Skönt! Att nån annan tog över, jag är så lost på sjukdomar :)

mmaliinxx
0

#7 Kanterna är inte naggade, på bilden svepte hon bara lite med stjärtfenan :) Såg däremot nu att min hane har ett litet hack i stjärtfenan… Känner mig så ouppmärksam som inte ser saker förrän nu..!

Och vattenvärdena är helt okej enligt mitt sticktest……. hört från flera ställen att de inte stämmer ordentligt så ska försöka skaffa dropptest snarast möjligt :)

Karet:

30 l

temp 26grader

värden NO2(nitrit)+NO3(nitrat) visar som helt okej enligt mitt test 0 respektive 20-25mg/liter

såg nu att pH och KH är ?! testet visade sig jättekonstigt där det blev väldigt bleka färger så det stämmer inte in på någon där man jämför, kan saltet ha sänkt de värdena (har tagit i 4msk salt)

invånare 4 guppys

haft haft problem med att växterna blir bruna och tunna men jag antog att det var för jag hade för lite snabbväxande så jag har idag fyllt på med ca 10 st snabbväxande (vattenpest och vallisneria)

vad mer? xd

mmaliinxx
1

Masken, väldigt otydlig men förhoppningsvis kan ni se den xd är det en nematod? :o Den höll på dra ihop sig, sen stäcka ut sig osv

mmaliinxx
0

tog ett till test som blev tydliga men fortfarande lite bleka det visar pH och KH på runt omkring 7(pH) respektive 6(KH)

mmaliinxx
0

här syns skillnaden på hanens fenor, ca 1 månads skillnad skulle jag tro. på den övre kom han nyss från djuraffären. den undre är tagen nu.

Tänkte på hacket längst ner men om man kollar nogrannare så ser man att kanternas utsträckning minskat med…

Är det fenröta eller de andra fiskarna? Fenröta har jag läst har typ vita ränder i när det ruttnar… Har 1 hona som är lite elak och typ biter de andra, både honor och hanen…

och vad gör jag åt fenröta isåfall?

mmaliinxx
0

Färgskillnaden beror antingen på ljusskillnad eller att jag har sämre foder än djuraffären vilket kan vara troligt, matar för det mesta med flingfoder :p

oh-la
0

fenröta tror jag inte att det är… fenröta brukar vara mycket värre än så. alltså, kolla vattenvärdena med dropptest istället för sticka. fortsätt ha i salt (för jag tror helt ärligt inte att det rör sig om bakterier).

"masken" som du visade ser snarare ut som en hydra på den bilden, men å andra sidan är bilden suddig så det är svårt att avgöra.

flingfoder you say? näringsbrist och nedsatt immunförsvar? annars är det möjligt att du redan har gamla guppys, eller guppys av dålig kvalité. det är vanligare än man tror, och guppys är i många fall inte en enkel nybörjarfisk. fenomrna kan skiva sig på fiskar om allmäntillståndet är sådär…

har du förretsne haft i salt tidigare i akvariet?

mmaliinxx
0

Ska köpa dropptest så fort jag får chansen att komma till en djuraffär. Har inte haft något salt i tidigare, förrän i onsdags då jag tog i 2 msk löst i vatten och igår tog jag i ytterligare 2 msk :) Förresten, vad hjälper salt för? Har hört att det ger klarare vatten, men varför är det bra för fiskarna?

Får väl försöka hitta någon som säljer guppys privat, då lär det ju vara bättre kvalité.

Har bestämt mig för att mata mindre med flingfodret och istället ha mer av t ex broccoli och ärtor, finns det något mer bra man kan ge dom? :)

mmaliinxx
0

Honan verkar mycket piggare idag, hon har fortfarande fenorna mot kroppen och flämtar men rör på sig mycket mer!

#15 hur mycket salt ska jag fortsätta ha i då förresten? Ska jag ha i det varje dag eller bara vid varje vattenbyte? Kan det inte bli för mycket salt i vattnet tillslut? :)