Nybörjare
Har idag varit och köpt vårt första akvarium, Hade tänkt köpa ett litet för att kunna ha äppelsnäckor i Men efter att varit runt i flera affärer så blev det till slut ett cayman 150 l.
Har alltid velat ha akvarium och vackra fiskar! Så det blir mer än bara snäckor!
Men nu skulle jag vilja veta - vilka växter och hur många?
Vilka fiskar är bäst att börja med? Gillar färgglada Guppys men förstår att de inte är så långlivade om man köper i zooaffären , men vad väljer jag istället.
Tackar för tips och ideer!
guramisar! 
Vill du ha guppys iallafall så besök guppyföreningen i sveriges hemsida. Satsa på privatodlade fiskar eller på vild-varianten. Inte alltid lika färgglada men så mycket tåligare.
Jag tycker att du ska gå till biblioteket och låna en nybörjarbok om akvariefiskar. Det finns så många lämpliga växter och fiskar att det faktiskt behövs en hel bok för att berätta om dem! Samtidigt som det tyvärr även säljs direkt olämpliga sorter i zooaffärerna. Är du lite påläst, undviker du de värsta misstagen som man annars lätt gör i början. Då blir du inte heller så lätt att lura för zoohandlaren, som vill sälja sina grejer oavsett om de är bra eller inte. Lycka till med din nya hobby!
Olle
Välkommen till akvarievärlden :)
denna tråd är guld värd när man är nybörjare, den är lång men väl värd o läsa:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
Äppelsnäckor är ett underbart val (har själv massor av dessa underbaringar)o det finns massor att välja osm sällskap åt dem.
Guppys är som sagt dåliga i butik i dagens läge, men man kan höra sig för o välja en butik som har närodlade guppys eller som iaf håller karantän.
Jag tipsar starkt om svenska guppysällskapet ( www.guppys.se) de har ett eget forum och som ledlem i deras förening får man fisk/byter fisk gratis. Som nybörjare brukar man kunna få lite fisk om man kommer på ett av deras möten (hålls 1 varje månad ca).
Jag började som så många andra med zooguppys o det gick väl sisodär, en hel del överlevde o gav fina avkommor som var friska o fina.
Jag valde ändå att gå över till vildguppys då de är tåligare o får inte sneda ryggar pga för stora o tunga bakfenor.
Andra enkla färgranna fiskar finns ju sålart.
Platys finns ju i olika färger, o det finns lyrstjärt o sv på dem med.
Jag har fallit helt för olika små danios/rasboro o det finns flera oerhört vackra små regnbågsfiskar som jag är totalt förälskad i.
Jag skulle inte rekomendera ciklider (varken dvärg eller andra) när man har snäckor (både det att de vill ha lägre ph o att de äter på deras tentakler), samma med botior, de är ju snäckätare o stressar snäckorna.
guramis som nån tipsade om här uppe har jag haft med mina snäckor, både honungs o läpp o det har fungerat bra.
Jag har mina snäckor med räkor (körsbär o amanos), Galaxyrasbora (som är en danio igentligen), vildguppys, platy o Ancistrus. Det fungerar bra o de trivs ihop.
Tack för alla bra tips! Ska skaffa mig en bra nybörjarbok till att börja med, Men tala gärna om vilka enkla bra växter jag kan börja med. Kommer väl att skaffa några enkla lättskötta fiskar till att börja med.
Bra väter är sessiflora, valle, h.polysperma, hornsärv frogbite, javamossa osv.
Glöm inte att växterna behöver gödas de med för o kunna växa bra.
BOMBA gärna med snabbväxande växter nu i början då hjälper de till o stå emot den algbildnings oma lltid blir i nystartade akvarium.
Så småningom kan du byta ut dem mot mer långsamväxande om du vill.
Akvarieväxter kan man aldrig få för lite av, i alla fall tycker inte jag det som gillar att hitta nya sorters växter.
Det finns en växtproducent i Danmark som heter Tropica som har bra information och där man även kan se olika svårighetsgrader, ex. grön, gul och röd. http://www.tropica.com/dk/planter.aspx
Det är också bra med näring i akvariet, det finns antingen färidigköpta eller sådana som man blandar själv (ex. Pmdd), oavsett vad man väljer så är det alltid viktigt med näring och bra ljus då växter annars kommer växa mindre eller dö.
Lite övriga bilder på fina växter som är ganska fina.
www.shrimpshop.se/forum
Jag hoppas att #7 menar tvärtom, att man aldrig kan få för MYCKET av akvarieväxter! #6 har nämligen helt rätt i att man bör börja med att plantera massor av snabbväxare för att få bra balans i akvariet. De flesta börjar med för lite växter och för mycket fiskar, med resultat att akvariet blir mer känsligt för överutfodring som leder till algproblem. Har du mycket snabbväxare, tar de hand om eventuell överskottsnäring och algerna hinner inte med. Exempel på snabbväxare är hornsärv, limnophila, hygrophila och vattenspikblad. Samt flytormbunkar (som går utmärkt att plantera i botten) men där är jag lite jävig eftersom jag säljer sådana. :) Växterna kan du plantera så fort akvariet är vattenfyllt, men vänta gärna några dagar (uppemot en vecka) innan du släpper i fiskarna. Då behöver du inte använda något vattenberedningsmedel (t ex AquaSafe) oavsett vad zoohandlaren påstår.
Olle
Då kanske jag kan köpa liite växter av dig Olle
Och nej jag ska inte ha för bråttom med fiskarna…
Vill först försöka få till dt fint i Akvariumet!
Ska ut o jaga någon fin rot mm i affärerna för att ha i botten
Något man ska tänka på när det gäller sten , och annat man brukar ha på botten?
jazza