Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 704 ggr
Swadika
0

Äppelsnäckor :D

Jag älskar dessa snäckor och har nu äntligen fått tillåtelse att skaffa äppelsnäckor. Jag har tänkt att de ska få växa upp i ett mindre akvarium innan de åker ner till Malawi cikliderna, så de får växa till sig och inte är lika ätbara :)

Om det inte funkar med malawicikliderna, finns det någon annan fisk som man skulle kunna ha tillsammans med äpplerna, som tål det höga pH värdet osv :) Och inte käkar upp äpplerna.

Och en till fråga, hur räknar man ut hur många äpplen man får ha i ett akvarium? :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Geekinblack]
0

Kan inte det där om vilka fiskar som går ihop med äpplena, men varje gång jag har frågat äppeluppfödare hur många jag kan ha så har svaret blivit "en snäcka per 10 liter vatten" :) dom blir ju rätt stora så ju mer plats dom har desto bättre kan jag tänka mig. Jag har 5 stycken i ett 63 liters :)

Swadika
0

Okeej :) Jag vet inte hur många liter mitt lilla akvarium är på, inte allt för mycket om planen är ju att bara ha dem där tills de växt till sig :) Men mitt stora är rätt stort, 250 eller 300 tror jag, kanske större :) Fast i den har vi en massa fisk också :P

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Soda2
0

Det är många fiskar som fungerar bra ihop med äpplen.

De som inte fungerar så bra är ciklider (förutom malawi tanyanika ciklider så vill ju de flesta ha lägre ph) o de äter gärna på tentaklerna. Botior fungerar sällan med dme heller, de ä rju snäckätare o stressar snäckorna.

De flesta fiskar bryr isg inte om om ph är högre/lägre än rekomenderat, det viktigaste är att det är konstant.

Jag har vildguppys, platys o rasboror (samt räkor o ancistrus) med mina äpplen.

Swadika
0

Enligt de jag har pratat med ska äpplen fungera bra med malawi ciklider då malawi ciklider också ska ha högre pH värde

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Soda2
0

ja det med ph ska ju fungera men man får hålla koll så de inte är elaka mots näckorna eller biter av dem tentaklerna.

Swadika
0

Jo jag vet det :) Därför jag dels kommer ha de i ett mindre akkvarium först, och sedan testa med några stycken och se om de är elaka mot snäckorna, om de är det kommer snäckorna få ett annat akvarium och få dela med någon annan fisk ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns