Saltbad?
Hej,
Det är så att mina dvärg/microrasboror bara dör, tre fick bukvattensot och fick avlivas och två fick konstiga sår som antagligen blev infekterade och en dag såg de plötsligt ut såhär: (se suddig bild) De fiskarna avlivades direkt…
Har upptäckt att ännu en fisk har dragit sig undan och den har ett likadant sår på sidan! Undrar nu om man kan göra något åt det, tex saltbad som tar död på bakterier? Eller någon annan metod som funkar..?
Nån som vet ifall rasboror tål salt? Har för mig att de inte gör det..
Felicia
Någon som kan hjälpa mig? Octozin funkar väl mot det mesta, bukvattensot och parasiter? :)
Hej, är osäker på om rasboror och kuhliiålar tål salt.. Någon som vet? Jag hittar ingenting om det på internet.
Jag tänkte salta karet mot "bakterien" eller vad det är. Annars så kör jag på saltbad.
:)
Du måste medicinera. Om de är backtrielt så finns backterierna i vattnet och måste "utrotas". De finns mediciner på de flässta djurbutiker, minns inte vad den som du ska ha heter, men gå och fråga. Salta även, i förubyggande syffte under och efter medicinering. En tsk per 50 liter vatten brukar de va, eller en klump per 50liter vatten beroende på vad din butik har inne.
Saltbad hjälper mer mot parasiter och sår =)
Jag har ingen medicin hemma så kan man prova med bara salt? Har salt utan jod. En kille på djuraffären misstänkte också att det var bakterier så han föreslog att jag skulle prova och salta först. Tack för svaret! :)