Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1987 ggr
godisgrisen
0

Regnbågar

Fick idag två regnbågsfiskar som inte fick plats i ett 60l akvarium (förra ägarna hade blivit lite lurade i butiken) fiskarna funkade inte i den lilla burken de blev hemskt ekaka mot de mindre fiskarna som bodde där. Nu har de hamnat i mitt 250l som väl borde var en bättre storlek. Det är fina fiskar och jag är lite glad att ha dem här de är välkomna men det är ganska fullt i mitt akvarium.

Så nu till min fråga: Jag har hört lite olika när det gäller regnbågsfiskar är de stimfiskar eller kan man hålla dem i par trios?

Problemet är att det är två olika arter en Boesmani (hane) och en Röd (okänt kön trolig hona). Eftersom jag välkomnar dessa fiskar tänker jag utöka deras antal och funderar på fyra Boesmani till eftersom det är en art jag länge velat ha. Men kan den röda vara ensam tro? Kommer hen att stimma med de andra? Är det som jag hört inte så tvunget att hålla regnbågar i stim?

Som max i min burk med befintliga fiskar kan jag tänka mig sju regnbågar inte fler… det är stora aktiva rackare. Men vackra! :-)

Övriga fiskar i akvariet är 5 indiska glasmalar, 1 blå marmorgurami, 2 Mosaikgurami, 3 siamesiska algätare, ca 8 Ancistrus och 20+ kilfläcksraspora så det var ju fullt redan innan det är jag väldigt medveten om men…

godisgrisen
0

Meh… är det ingen som har erfarenhet av dessa fiskar?

Vill ha lite "skvaller" om hur de är som är svårt att läsa sig till på faktasidor. Alla erfarenheter mottages varmt.

OlleA
0

Regnbågsfiskar är stimfiskar, så om du kan tänka dig max sju blir min rekommendation att du gör dig av med en och satsar på sju av samma art.

Olle

godisgrisen
0

#2 Misstänkte det ja…

godisgrisen
0

Är det någon som har erfarenheter om dessa arter? Jag är nyfiken på vad som hamnat här och vill ge dem de bästa förutsättningarna. Det handlar om Glossolepis incistus och Melanotaeania boesemani.

Tidigare har jag haft Melanotaenia praecox och jag har även just nu Iriatherina wernweri båda trevliga fiskar.