Amono rom
Hej! Jag är nästan helt 100 på att en utav mina amanoräkor har rom, men jag har för mig att det är ovanligt.. Så undra om jag verkligen har rätt. Skall försöka få en bra bild på det. Men jag har vart borta en vecka så jag vet inte riktigt hur länge den har haft det. Hur länge brukar dem gå ? :) tacksam för svar ! :)
Puss :*
Honorna går i stort sett med rom hela tiden, så ovanligt är det inte :) Men de kan inte överleva i sötvatten. Så det är bara att ignorera!
Det går till såhär när man odla amano.
Man sätter upp en saltvattenstank och en grönvattenstank, och flyttar honorna till ett litet akvarium där de kan släppa äggen/larverna. Så fort småttingarna kommit ut ska man omedelbums ta upp dem med pippett och släppa ner i saltvattnet. Där ska de matas varje dag med grönvatten/alger/microorganismer. I detta stadium dör nästan alla småttingar.
Det tar flera månader innan larverna blivit till räkor, och under tiden ska de långsamt introduceras till sötvatten igen :)
(Det är en riktig pain in the butt att odla amano, och bara en handfull personer i sverige har lyckats).
Så att du vet varför jag säger som jag gör! :)
Okej! Då vet jag :) tack !
Puss :*
Dock så kan några enstaka småttingar klara sig. När jag först började med räkor köpte jag 5st amano räkor efter ca: 9 mån när jag satt och kolla in i akvariet så såg jag plötsligt 2 små amano räkor ca: 2cm ( dom andra är 4 -6 cm). Jag har haft 4st av mina 6 som mer eller mindra alltid gått omkring med rom.
Jag har ett stort stenrös mitt i akvariet som de kom vandrandes ur. Jag har även Ganska mycket fiskar i mitt 250L akvarium
När jag köpte dom så sa de på akvarie affären att det var totalt omöjligt att odla dem om du inte gjorde som Dynamitella skrev ovan.
Det är lite udda, eftersom deras larver dör på ett dygn i sötvatten. Är du säker på att det är amanos?
Yepp dom har vuxit upp en bit nu är de kring 3.5 cm är indentiska med de vuxna. Vet inte om det har nått med att jag tillsätter akvarie salt med aloevera ( Sanital Tropical ) efter varje vatten byte.