Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 2282 ggr
Durex
0

Räktips?

Hej. Har lagt vantarna på ett 20 liters kar och mina tankar söker sig mot räkor. Söker då någon vänlig själ som kan tala om för mig vilka men ska ha (antal?), hur man tar hand om dom och vad dom äter. Även hur inredning ska se ut (har hört att mossa är att föredra?)

Det finns ju en miljon tips överallt men jag hoppas på att någon kan sätta ihop en liten info :)

Tack på förhand!

mariasupernova
0

Skulle absolut satsa på några amanoräkor, dessa är mycket större och roligare än "vanliga" räkor.

Kan dock inte föröka sig, så om du vill ha fler så är red crystal snygga.

ivanhoe81
0

eller Körsbärsräkor de förökar sig snabbare än crystal red räkor

Durex
0

Men hur många räkor har man i regel? Vad äter dom?

[dynamitella]
0

Jag vill istället påstå att de mindre och trevligare körsbären är att föredra till små-akvarium :)

Bäst är det att bara ha en sort. Dessa två rekommenderar jag till förstagångs-räk-ägare.

1. Körsbärsräka (Eller annan färg från samma släkte. Vill du ha tips så pm.a).

2. Rainbowräka (Eller grön räka. Dock lite dyrare).

De kostar 10-20 kronor styck, och jag rekommenderar att du köper 8-10 stycken. Det är varken för mycket eller för lite, och syns bra i akvariet om du "inreder rätt".

De äter fiskmat, grönsaker, algtabletter, speciellt räkfoder, bruna eklöv/mandelblad, torkade nässlor, och massa mer. De kräver bara mat ett fåtal dagar i veckan. De behöver inte matas varje dag, som fiskar.

Du byter 30% av vattnet en gång i veckan, och passar på att "skaka av" pumpen i spannen med akvarievatten innan du häller ut det. Rengör inte pumpen jättenoga i samband med vattenbyte. Tips på pump: Aquael fan "mini" plus. Ta av kåpan så att filtermaterialet blottas. På så sätt sugs inte räkorna in och dör :)

Rötter och mossa är favoriter hos räkor :) Yviga växter som javaormbunke och liknande uppskattas också. Inga fiskar, är bäst. Några posthornsnäckor är duktiga på att beta av lite alger och tillföra en färgklick till till akvariet.

Vill du ha bilder på några av mina räk-kar/inredning som jag skulle rekommendera så säg till, så bifogar jag lite bilder.

oh-la
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, den lättaste på de flesta vis är ju Körsbärsräkor. idag är det ganska enkelt att få tag på riktigt snygga exemplar. om du bor i stockholm vet jag att exempelvis Bromma zoo har ett gäng riktigt snygga.

beroende på hur akvariet är inrett kan jag verkligen rekomendera crystal red/black. otroligt trevlig liten räka som förökar sig, även om det inte är lika hysteriskt som körsbär, och finns i prisklass från en femma till ett par tusen styck. crystal kan man, i min mening, till skillnad från körsbär verkligen gräva ner sig i. jag har haft både röda och svarta i varierande grad. bjuder på en halvbra hane, fast jag tycker han är ganska söt ändå :P

[dynamitella]
0

Om du kan få tag i crystals för en femma får du gärna länka till mig. 15 spänn för en C-graderad räka är absolut minsta pris här nere.

Soda2
0

Inte amanos som nån rekomenderade till ett litet 20 liters.de vill ha stor plats o röra sig på.

ingen har tipsat om gröna räkor så jag gör det.Tycker det är en riktigt trevlig liten räka.

Durex
0

Tack för all info :) då undrar jag, om räkorna skulle börja föröka sig och överbefolka det lilla karet, kan man slänga i dom i det stora då (222 liter)?

Durex
0

Dynamitella: jag ser gärna tips på inredning!

[dynamitella]
0

Om du har fiskar i 222-liters karet blir räkorna mat. Så jag rekommenderar helt enkelt att gå ner till djuraffären med dem om de överbefolkar ditt kar, eller sätta ut avkomman på annons :) Räkor är väldigt lätta att bli av med.

[dynamitella]
1

Mitt 30-liters.

Durex
1

#10 Jag har fiskar men dom största är små paletter, men dom kanske inte klarar sig ändå?

[dynamitella]
1

Mitt 30-liters.

[dynamitella]
1

25 liter

[dynamitella]
0

(Nej. Paletter är absolut en dödsdom. Har man tur kan de överleva med tetror, rasboror och vissa levandefödare. Men mollys, ciklider, barber eller andra rovfiskar är en dum idé om man vill ha överlevare).

Durex
0

Riktigt snygga! Jag har försökt få tag på mossa men min djuraffär har ingen inne och det var tydligen inte säsong för att ta hem(?) så jag letar som en tok! Så om någon har lite över hojta gärna till :)

Durex
0

Mycket grönt skulle man kuna säga som sammanfattning :)

oh-la
1

#5 jag sa att det går att få tag i, inte att jag vet att det finns ute nu ;) på blocket finns ett antal annonser med räkor för en tia styck, så låggraderade räkor går för nästan inget för tillfället. nu letar jag inte efter räkor i den prisklassen, det intresserar mig inte, men jag vet att det dyker upp på blocket då ock då.

ts, beroende på vilken typ av räka du är ute efter kan du anpassa inredningen. väljer du körsbär kan jag nog nästan påstå att du kan ha dom i enkaffekopp och dom kommer trivas och föröka sig. räkvärldens guppys typ.

crystal red är lite känsligare och har högre krav på sin miljö. kör gärna med soil som bottensubstrat. den är anpassad för att hålla pH lågt och hålla en god miljö för just CR. rötter är också bra att hålla ner pH. mossa struntar jag i eftersom jag tycker det samlas så mycket skit i den, men man kan göra mycket snygga inrättningar med mossa. javaormbunke gillar jag i räkburkarna. rötterna blir kanonfina buskage för ynglen att hålla till i. tänk på temperaturen. CR lever ganska kallt vatten. över 25 grader märker jag att mina yngel börjar checka ut, antal rombärande honor minskar och det blir slöare i burken. dom är också ganska känsliga för nitrit. den vänstra burken är räkburk hos mig. den högra är egentligen både för varm och har för högt pH för räkor, men jag har körsbär där som jag inte blir av med,och dom lever och frodas ändå. 20 och 30 liter.

Durex
0

Hur gör man får att hålla en låg temp i ett så litet kar som 20 liter? har observerat dom senaste dagarna och det räcker med att lampan är tänd lite för länge så sticker graderna iväg. Vattenbyten med kallvatten varje dag känns ju lite att ta i, eller?

oh-la
0

#20, inte för mig ;) nej, när detv arit som värst har jag haft flaskor med is i hela frysen och hållit temperaturen nere med det. å andra sidan kan jag säga att det är höggraderade räkor som är känsliga. ju högre grad, ju känsligare än dom. de räkor av crystal som jag skulle rekomendera dig är klass A-S. dom är fina och har färg, men är inte speciellt känsliga. blir tempen 26-27 grader klarar dom sig ändå.

sedan kan jag säga att lampan till min burk för tillfället är tänd 5 h om dagen för bland annat tempens skull :P